Podstawy genetyki 320-MS1-1PGE
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy kierunkowy
Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: I rok, semestr I (zimowy)
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
wykład - 30 godz., laboratorium - 45 godz.,
Metody dydaktyczne: wykład, burza mózgów, pokaz, pomiar, konsultacje
Punkty ECTS: 5
Całkowity nakład pracy studenta: 125 godz.
1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 78 godz., w tym:
a) udział w wykładach: 30 godz.,
b) udział w zajęciach pozawykładowych: 45 godz.,
c) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 3 godz.
2. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 47 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna i potrafi wykazać cechy świadczące o pochodzeniu wszystkich organizmów od wspólnego przodka - KP6_WG1, KP6_UW2.
2. Student rozumie zasady dziedziczenia informacji genetycznej u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych - KP6_WG5.
3. Student rozumie powiązanie pomiędzy podziałami komórkowymi a prawami dziedziczności - KP6_WG7.
4. Student rozumie w jaki sposób zjawiska zachodzących w populacjach wpływają na zmiany frekwencji alleli i genotypów - KP6_WG7.
Umiejętności:
5. Student potrafi wykazać cechy świadczące o pochodzeniu wszystkich organizmów od wspólnego przodka - KP6_UW2.
6. Student potrafi współdziałać w zespołach badawczych w celu rozwiązywania zadań genetycznych - KP6_UO2.
Kompetencje społeczne:
7. Student jest gotów do wypełniania zobowiązań na rzecz środowiska społecznego poprzez identyfikowanie zagrożeń dla zdrowia publicznego - KP6_KO1.
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów i końcowego egzaminu obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww.
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii (na
podst. § 23 ust. 6 Regulaminu studiów UwB z dnia 26 czerwca 2019 r.).
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Sadakierska–Chudy A., Dąbrowska G., Goc A. 2004. Genetyka ogólna: skrypt do ćwiczeń dla studentów biologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
2) Charon K.M., Świtoński M. 2012. Genetyka i genomika zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN.
3) Fletcher H.L., Hickey G.I. 2021. Genetyka. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN.
4) Bal J. (red.) 2022. Genetyka medyczna i molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN.
5) Tobias E., Connor M., Ferguson-Smith M. 2013. Genetyka medyczna. Wyd. 3, PZWL,
6) Jorde L.B., Carey J.C., Bamshad M.J. 2021. Genetyka medyczna. Edra Urban & Partner, Wrocław.
7) Lorkiewicz M., Tarkowski J. 1981. Zbiór zadań z genetyki i metod doskonalenia zwierząt. PWN, Warszawa.
8) Piątkowska B., Goc A., Dąbrowska G. 1998. Zbiór zadań i pytań z genetyki. Cz. 1. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Literatura uzupełniająca:
1) Górska-Andrzejak i in. 2016. Poczet modelowych organizmów badawczych. Wszechświat, 117: 194-208.
2) Ekamper i in. 2020. War- and famine-related excess mortality among civilians in the Netherlands, 1944–1945. Journal of Maps 16:, 124–131.
3) Sachorowski S.P., Sarnowski T.J. 2019. Mechanizmy kontrolujące strukturę chromatyny. Postępy Biochemii 65: 9-20.
4) LaFountain i in. 2017. Molecular Basis of Overdominance at a Flower Color. G3 Genes|Genomes|Genetics 7: 3947–3954.
5) Bachtrog D, Mank JE, Peichel CL, Kirkpatrick M, Otto SP, et al. (2014) Sex Determination: Why So Many Ways of Doing It? PLoS Biol 12(7): e1001899.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: