Immunodiagnostyka 320-MS1-2IMD
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, przedmiot kierunkowy
Dziedzina i dyscyplina: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: I rok, semestr 4
Liczba godzin dydaktycznych:
wykład - 15 godz.
laboratorium - 30 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, metoda laboratoryjna, konsultacje.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz.
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 47 godz., w tym:
1) udział w wykładach: 15 godz.
2) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz.
3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2 godz. (egzamin 1 godz., kolokwium 1 godz., konsultacje 0,5 godz.)
praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 28 godz.
Wykład ma za zadanie poszerzyć wiedzę studentów o najnowocześniejszych metodach stosowanych w diagnostyce mechanizmów odporności, w tym także służących wskazywaniu odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu układu obronnego. Celem wykładu jest także wskazanie działań mających charakter immunoregulacyjny, do których zaliczany jest między innymi program szczepień ochronnych czy styl życia (np. stosowane diety).
Laboratoria służą nabyciu praktycznych umiejętności w planowaniu i wykonywaniu wybranych metod diagnostycznych służących ocenie odporności niespecyficznej i specyficznej (komórkowej lub humoralnej).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. student zna procesy metaboliczne zachodzące na poziomie komórkowym (KP6_WG3)
2. student zna procesy biochemiczne związane z interakcjami pomiędzy organizmami wyższymi i mikroorganizmami (KP6_WG4)
3. student zna aktualne problemy badań przyrodniczych (KA6_WG6)
4. student wskazuje podstawowe metody stosowane w laboratoriach, w tym także metody służące badaniom prowadzonym na poziomie molekularnym (KA6_WG6).
Umiejętności:
5. student potrafi wykorzystywać podstawowe narzędzia laboratoryjne i metodykę nauk przyrodniczych w celu prowadzenia prostych badań biologicznych (KP6_UW1)
6. student samodzielnie prowadzi dokumentację z przeprowadzonych badań i obserwacji (KP6_UW1)
7. student potrafi samodzielnie odnajdywać materiały źródłowe służące uzupełnieniu wiedzy w języku ojczystym i obcym na poziomie B2 (KP6_UK1)
8. student stosuje podstawową i specjalistyczną terminologię fachową w języku ojczystym oraz języku obcym na poziomie B2 (KP6_UK3)
9. student potrafi i organizować pracę indywidualną i zespołową uwzględniając zasady BHP i ergonomii (KP6_UO1)
10. student potrafi współpracować w zespołach badawczych w celu rozwiązywania o charakterze interdyscyplinarnym (KP6_UO2).
Kompetencje społeczne:
11. student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i umiejętności (KP6_KK2)
12. student jest gotów do samodzielnej weryfikacji powszechnie dostępnych treści w oparciu o specjalistyczne źródła informacji naukowej (KP6_KK2)
13. student jest gotów do wypełniania zobowiązań na rzecz środowiska społecznego poprzez identyfikowanie zagrożeń dla zdrowia publicznego (KP6_KO1)
14. student jest świadom obowiązku poszanowania efektów pracy własnej oraz innych członków zespołu (KP6_KR2).
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie na ocenę (pytania typu zamkniętego). Warunkiem podejścia do zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z laboratorium.
Laboratorium: zaliczenie kolokwium na ocenę pozytywną (test obejmujący zarówno zadania typu otwartego, jak i zamkniętego).
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T. 2017. Immunologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
2. Roitt I., Brostoff J., Male D. 2000. Immunologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa & Wydawnictwo Medyczne Słotwiński. Brema.
Literatura uzupełniająca:
1. Ptak W., Ptak M., Szczepanik M. 2010. Podstawy immunologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa.
2. Playfair J.H.L., Chain B.M.2005. Immunologia w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa.
3. Litwin J.A., Gajda M. 2011. Podstawy technik mikroskopowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.
4. Zabel M. [red.] 1999. Immunocytochemia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
5. Kandefer-Szerszeń M., Zdzisińska B. [red.] 2013. Ćwiczenia z immunologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin.
5. Izdebska-Szymona K. 1990. Ćwiczenia z immunologii: skrypt dla studentów biologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa.
6. Gościcka T. [red.] 1979. Ćwiczenia z immunologii. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: