Podstawy fizjologii roślin 320-MS1-3PFR
Kierunek studiów: mikrobiologia
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy
Język: polski
Rok studiów /semestr: III rok /V semestr
Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne
Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z podstaw biologii
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia: zajęć wykład – 15 godz., laboratoria – 45 godz.
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta
Ogólny nakład pracy studenta: 93 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.; udział w zajęciach laboratoryjnych: 45 godz.;
udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 6 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów) ok. 28 godz.
Procent godzin pracy własnej studenta ok. 30%.
Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, wykonywanie doświadczeń według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza wyników
Treści przedmiotu:
Zainteresowania fizjologii roślin i rys historyczny przedmiotu. Podstawowe procesy fizjologiczne komórek: fotosynteza, oddychanie, fotooddychanie. Procesy fizjologiczne organizmów roślinnych: gospodarka wodna roślin, gospodarka mineralna, procesy transportu. Etapy rozwojowe roślin, spoczynek, kiełkowanie, wzrost, rozwój, wegetatywny i generatywny, starzenie się. Regulacja procesów rozwojowych i fizjologicznych przez regulatory wzrostu. Wybrane reakcje na abiotyczne i biotyczne czynniki stresowe,
adaptacja i aklimatyzacja. Kultury in vitro.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student/ka zna i rozumie rolę i budowę komórek eukariotycznych oraz tkanek, narządów i organów (KA6_WG2).
2. Student/ka zna procesy biochemiczne związane z interakcjami pomiędzy organizmami wyższymi i mikroorganizmami
(KA6_WG4).
Umiejętności, student/ka potrafi:
1. Student/ka potrafi obchodzić się w prawidłowy sposób z podstawowymi materiałami i urządzeniami stosowanymi w laboratorium (KA6_UW1).
2. Student/ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu biochemii, genetyki, anatomii i fizjologii (KA6_UW2).
3. Student/ka potrafi planować i kierować pracą własną oraz zespołu (KA6_UO1).
Kompetencje społeczne, student/ka jest gotów/owa do:
1. Odnoszenia się i zasięgania opinii specjalistów w przypadku rozwiązania problemów naukowych (KP6_KK1)
Sposoby weryfikacji:
KA6_WG2, WG4 - ocena podczas sprawdzianów pisemnych
KA6_UO1 - sprawozdania z zajęć
KA6_ UW1, UW2 - ocena prowadzona podczas zajęć
KA6_KK1 - rozmowy podczas wykładów, konsultacji i laboratoriów
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach (dopuszcza się możliwość opuszczenia jednego wykładu)
2. Pozytywna ocena zaliczenia laboratoriów
3. Pozytywna ocena egzaminu (test + pytania otwarte)
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w
Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku
Literatura
Literatura podstawowa:
- S. Lewak, J. Kopcewicz – Fizjologia roślin – wprowadzenie. PWN, Warszawa (2009)
- M. Kozłowska (red) - Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych. PWRiL, Poznań (2007)
- J. Kopcewicz, S. Lewak (red.). Fizjologia roślin. PWN, Warszawa (2002, 2007 2012 lub inne wydania)
Literatura uzupełniająca:
- R.J. Górecki, S. Grzesiuk (red.). Fizjologia plonowania roślin. Wydawnictwo UWM, Olsztyn (2002)
- Hopkins W.G., Hüner N.P.A. Introduction to plant physiology Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, Inc. (2004)
Artykuły poruszające zagadnienia z zakresu fizjologii roślin, zawarte w czasopismach:
Wiadomości Botaniczne, Postępy Biologii Komórki (https://pbkom.eu/pl/), Kosmos (https://kosmos.ptpk.org), Postępy Biochemii (https://
postepybiochemii.ptbioch.edu.pl), Biotechnologia, Plant Physiology (https://academic.oup.com/plphys)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: