Dydaktyka biologii w szkole średniej 320-PS2-2DPO
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia
Rok studiów/semestr: II rok studiów drugiego stopnia, semestr letni
Wymagania wstępne: Student powinien odbyć zajęcia z przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i z przedmiotu dydaktyka biologii w szkole podstawowej.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
ćwiczenia 35 godz.
Metody dydaktyczne uwzględniające koncepcje projektowania uniwersalnego w edukacji: rozmowa, warsztaty, praca w grupach - tworzenie grup problemowych, dyskusja, praca z materiałem źródłowym, wykorzystanie prezentacji multimedialnych oraz filmu.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 50 godz. w tym:
udział w ćwiczeniach 35 godz. przygotowanie się do zajęć: 10,6 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 4,4 godz.
Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 39,4 godz.,
W ramach ćwiczeń studenci zapoznają się z głównymi problemami dydaktyki biologii w szkole ponadpodstawowej. Ćwiczenia polegają na analizie z literatury oraz wykonywaniu zadań praktycznych związanych z nauczaniem biologii w szkołach ponadpodstawowych. Studenci poznają wybrane działy dydaktyki biologii a także współczesne osiągnięcia nauk (np. IBSE, zasady projektowania dydaktycznego, narzędzia TOC, strategię kształcenia wyprzedzającego) i ich wykorzystanie w nauczaniu biologii. Poznają etapy i uwarunkowania dydaktycznej transformacji wiedzy z poziomu uniwersyteckiego na poziom szkoły średniej, a także metody kształtowania umiejętności biologicznych oraz kompetencji kluczowych, analizują specyfikę i prawidłowości uczenia się biologii w szkole ponadpodstawowej.
Prowadzący zajęcia:
ćwiczenia dr Alina Stankiewicz
Zajęcia będą odbywać się stacjonarnie na Wydziale Biologii, w przypadku zachorowań na Covid-19 zajęcia będą prowadzone zdalnie na EduPortal ( MS Teams ) w czasie rzeczywistym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student rozumie treści nauczania z podstawy programowej biologii dla szkół ponadpodstawowych i zna typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem; KP7_WG16
2. Student zna metody nauczania i kryteria doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie biologii z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów szkoły ponadpodstawowej KP7_WG17
3. Student potrafi zaprojektować lekcje i zadania dla uczniów służące realizacji podstawy programowej i programu nauczania biologii w szkole ponadpodstawowej z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; KP7_UW9
4. Student potrafi zaplanować czynności uczniów na lekcji biologii w liceum ogólnokształcącym służące rozwijaniu kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; KP7_UO2
5. Student potrafi samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności dydaktyczne z wykorzystaniem różnych źródeł;KP7_UU3
6. Student jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról; KP7_KK4
7. Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu podczas zajęć z dydaktyki biologii; KP7_KR4
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie dyskusji podczas ćwiczeń, na podstawie wykonanych prac praktycznych. Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnego egzaminu. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww.
Wymagana jest obecność w czasie ćwiczeń (dopuszczalna 1 nieobecność)
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych z
zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach z przedmiotu, a stosowane zasady są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Stawiński W. red. 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, W-wa
Niemierko B. 2007. Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, W-wa
Klus-Stańska D. 2018. Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Wyd. PWN, Warszawa
Potyrała K. i Walosik A. (red.) 2011. Edukacja Przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Wyd. Kubajak, Krzeszowice
Potyrała K. (red.) 2011. Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Biologia i przyroda. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków
Hłuszyk H., Stankiewicz A. 2002. Poradnik metodyczny. Biologia dla liceów
ogólnokształcących, profilowanych i techników, zakres podstawowy. Część I.
Wydawnictwo Debit, Bielsko-Biała
Mościcka D., Pukocz A., Ziętara I. 2019. Vademecum nauczyciela. Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej. Biologia. ORE Warszawa
Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Dziennik Ustaw 2018 r. poz. 467.
Poradniki i książki metodyczne do nauczania biologii w szkole ponadpodstawowej
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 tom 1.)
Literatura uzupełniająca
Domagała-Zyśk, E. 2018. Racjonalne dostosowania i modyfikacje w edukacji uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne. W: S.M. Kwiatkowski (red.). Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE, (s. 270-287)
Domagała-Zyśk E. 2019. Projektowanie uniwersalne w edukacji. Życie Szkoły NR 50 (Listopad 2019)
Knopik T., Papuda-Dolińska B., Wiejak K., Krasowicz-Kupis G. 2021. Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 42/2021 s.53-69
Uniwersalne Projektowanie w Edukacji DOŚWIADCZENIA NAUCZYCIELI: Austria, Litwa, Polska, Finlandia https://sp128.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/10/Uniwersalne-Projektowanie-w-Edukacji.pdf [online, dostęp dn. 19.09.2022]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: