Monitorowanie i ocenianie osiągnięć uczniów z biologii 320-PS2-2MOU
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia
Rok studiów/semestr: II rok studiów drugiego stopnia, semestr letni
Wymagania wstępne: Student powinien odbyć zajęcia z przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i z przedmiotu dydaktyka biologii w szkole podstawowej.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
ćwiczenia 15 godz.
Metody dydaktyczne uwzględniające koncepcje projektowania uniwersalnego w edukacji: rozmowa, dyskusja, praca z materiałem źródłowym, wykorzystanie prezentacji multimedialnych oraz filmu.
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 25 godz. w tym:
udział w ćwiczeniach 15 godz. przygotowanie się do zajęć: 8,1 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 1,9 godz.
Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 16,9 godz.,
W ramach ćwiczeń studenci zapoznają się z podstawowymi problemami diagnostyki edukacyjnej, sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów z biologii w szkole ponadpodstawowej. Ćwiczenia polegają na analizie materiałów źródłowych oraz wykonywaniu zadań praktycznych związanych ze sprawdzaniem i ocenianiem osiągnięć z biologii w szkołach ponadpodstawowych.
Prowadzący zajęcia:
ćwiczenia dr Alina Stankiewicz
Zajęcia będą odbywać się stacjonarnie na Wydziale Biologii, w przypadku zachorowań na Covid-19 zajęcia będą prowadzone zdalnie na EduPortal ( MS Teams ) w czasie rzeczywisty
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student przedstawia rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; rozróżnia pojęcia ocenianie bieżące, semestralne, roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne KP7_WG14
2. Student potrafi skonstruować test, sprawdzian oraz inne narzędzia przydatne w procesie monitorowania i oceniania uczniów z biologii na poziomie szkoły ponadpodstawowej KP7_UO4
3. Student potrafi skonstruować narzędzia do wstępnej diagnozy umiejętności uczniów i udzielać informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem KP7_UU2
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie dyskusji podczas ćwiczeń, na podstawie wykonanych prac praktycznych. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww.
Wymagana jest obecność w czasie ćwiczeń (dopuszczalna 1 nieobecność)
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych z
zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach z przedmiotu, a stosowane zasady są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Niemierko B. 1998. Pomiar wyników kształcenia. Wyd. WSiP, Warszawa
Niemierko B. 2018. Jak pomagać uczniom ocenianiem szkolnym. Wyd. Smak Słowa. Sopot
Sterna D. 2006. ocenianie kształtujące w praktyce. Wyd. CEO Warszawa
Informator o egzaminie maturalnym z biologii od roku szkolnego 2022/2023. CKE, Warszawa 2021
Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Dziennik Ustaw 2018 r. poz. 467.
Rozporządzenie MEN z dnia14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dziennik Ustaw z dnia 24 lutego 2017 r. poz. 356
Chrzanowski M.M., Grajkowski W., Lilpop J., Musialik M., Ostrowska B. 2013. Dociekanie naukowe w zadaniach testowych. (W) red. I. Maciejowska i E. Odrowąż - Nauczanie przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy i umiejętności badawcze uczniów. T.2 Wyd. Uniwersytet Jagielloński, Kraków s. 59-75.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: