Praktyka w szkole podstawowej (wrzesień) 320-PS2-2PWP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia
Rok studiów/semestr: I rok studiów drugiego stopnia, semestr letni
Wymagania wstępne: Student powinien odbyć praktykę w szkole podstawowej pod opieką dydaktyka z uczelni
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: praktyka zawodowa w szkole podstawowej 50 godz.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 92 godz. w tym:
udział w praktykach 50 godz., przygotowanie się do zajęć: 40 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 2 godz.
Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz., 2 pkt. ECTS
nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 90 godz., 4 pkt. ECTS
Metody dydaktyczne: ukierunkowana obserwacja lekcji, dyskusja, rozmowa, analiza dokumentów, konsultacje
Poznają podstawowe etapy i uwarunkowania prawidłowego kształtowania pojęć i umiejętności biologicznych oraz kompetencji kluczowych i przedmiotowych, analizują specyfikę i prawidłowości uczenia się biologii w szkole podstawowej.
Opiekun praktyki: dr Alina Stankiewicz
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student potrafi pełnić rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów KP7_WG10
2. Student zna treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem KP7_WG16
3. Student zna metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów KP7_WG17
4. Student zna podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych KP7_WK3
5. Student zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy KP7_WK5
6. Student zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia KP7_WK6
7. Student umie obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów KP7_UW6
8. Student umie adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych KP7_UW7
9. Student umie rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym KP7_UW8
10. Student umie posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu KP7_UK4
11.Student umie rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów KP7_UO2
12. Student umie skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów KP7_UO3
13. Student umie monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły KP7_UO4
14. Student umie pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego KP7_UO5
15.Student umie odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku KP7_UO6
16. Student umie wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem KP7_UU2
17. Student jest przygotowany do podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej KP7_KK3
18. Student jest przygotowany do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalne KP7_KK4
19. Student jest przygotowany do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią KP7_KO2
20. Student jest przygotowany do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska KP7_KO3
21. Student jest przygotowany do projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji KP7_KO4
22. Student jest przygotowany do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka KP7_KR3
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę praktyk na podstawie:
1/ Poprawnie wypełnianego Dziennik praktyk, w którym student odnotowuje wszystkie swoje aktywności i zadania wynikające ze Struktury praktyki - godzinowego rozkładu aktywności studenta. Dziennik powinien być opatrzony pieczątką placówki i podpisany przez opiekuna z ramienia szkoły.
2/ Potwierdzenie zaliczenia praktyki podpisane przez dyrektora szkoły, opiekuna i podstemplowane pieczątkami szkoły.
3/ Opinia wraz z oceną nauczyciela opiekuna praktyki na temat zrealizowanej przez studenta praktyki.
4/ Przedstawienie przez studenta planów metodycznych przeprowadzonych lekcji, protokołów hospitacji lekcji w szkole.
Literatura
Literatura podstawowa:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego - dla szkoły podstawowej - przedmiot biologia (2017)
Stawiński W. (red). 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa
Potyrała K. (red.) 2011. Kreatywny nauczyciel - wskazówki i rozwiązania. Biologia i przyroda. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
Literatura uzupełniająca:
Kordziński J. 2004. Hospitacja może być przydatna. Biblioteczka Dobrego Nauczyciela. WSiP, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: