Specjalistyczny warsztat językowy 320-PS2-2SWJ
Podczas zajęć studenci poznają założenia konstruktywizmu, neurodydaktyki, konektywizmu i krytycznie ocenią przydatność tych koncepcji w
pracy dydaktycznej, w podnoszeniu efektywności nauczania biologii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Zakłada się wyposażenie studentów w umiejętności planowania zajęć z wykorzystaniem założeń konstruktywizmu i konektywizmu. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w umiejętność związane z realizacją edukacji zdrowotnej i edukacji globalnej na lekcjach biologii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Celem zajęć z jest przekonanie studentów o konieczności ustawicznego uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu dydaktycznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji.
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne i nauki biologiczne, biologia
Rok studiów/semestr: studia drugiego stopnia (II rok – semestr trzeci).
Wymagania wstępne: przedmiotu wprowadzające – dydaktyka biologii w szkole podstawowej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy zajęć:
Ćwiczenia– 30 godz.
ECTS 2
Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 50 godz. w tym:
udział w ćwiczeniach: 30 godz.;
udział w konsultacjach,udział zaliczeniach 2 godz
przygotowanie do zajęć, zaliczeń 18 godz
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz.,
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- dobierać metody nauczania, środki dydaktyczne (w tym wykorzystać zasoby internetowe) w prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów i aktualnych koncepcji dydaktycznych; KP7_WG17
-adekwatnie dobierać i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych; KP7_UW7
- samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii; KP7_UU3
- posługiwać się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności dydaktycznej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; KP7_KR3
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie dyskusji podczas ćwiczeń, na podstawie wykonanych prac praktycznych (zespołowych i indywidualnych), aktywności na zajęciach. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww.
Wymagana jest obecność w czasie ćwiczeń (dopuszczalna 1 nieobecność)
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych z
zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach z przedmiotu, a stosowane zasady są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Knopik T. 2014. Czas wolny… od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, dostęp w zakładce publikacje
Stańska -Klus D. 2018. Paradygmaty dydaktyki. myśleć teorią o praktyce. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
Twenge J. M. 2019. iGEn. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne i mniej szczęśliwe. Wyd. Smak Słowa, Sopot
Woynarowska B. 2008 Edukacja zdrowotna, podręcznik akademicki. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
Kaczmarzyk M. 2017. Szkoła neuronów. Wyd. Dobra Literatura, Słupsk/Warszawa
Żylińska M.2013. Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wyd. Nauk. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń
Dehaene S. 2021. Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery...Wyd. Copernicus Center Press, Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: