Wnioskowanie statystyczne 330-EN2-1WST
Profil studiów: ogólnoakademicki.
Forma studiów: niestacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, podstawowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, ekonomia i finanse.
Rok studiów/semestr: I rok, I semestr.
Wymagania wstępne: wiadomości z zakresu matematyki i statystyki opisowej na poziomie absolwenta studiów I stopnia.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 9 godz. wykładów, 18 godz. ćwiczeń.
Metody dydaktyczne: metody podające (wykład z wykorzystaniem prezentacji w Power Point), metody praktyczne oraz aktywizujące (praca indywidualna przy tablicy, wybrane przykłady analizowane z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel, praca w grupach, praca samodzielna).
Punkty ECTS: 3.
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach - 9 godz.,
udział w ćwiczeniach - 18 godz.,
konsultacje - 5 godz.,
przygotowanie do zajęć - 36 godz.,
przygotowanie do wykładów - 18 godz.,
przygotowanie do kolokwium i egzaminu oraz udział w egzaminie - 11 godz. Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33 godzin - 1,32 punkty ECTS;
o charakterze praktycznym: 68 godzin - 2,72 punkty ECTS.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
1WST_W01 W pogłębionym stopniu zna pojęcie, własności, podstawowe parametry, wybrane rozkłady zmiennej losowej KP7_WG5
1WST_W02 W pogłębionym stopniu ma wiedzę na temat rozkładów statystyk z próby, teorii estymacji, zagadnienia minimalnej liczebności próby oraz weryfikacji hipotez statystycznych KP7_WG5
1WST_U01 Umie projektować i przeprowadzać badanie statystyczne zgodnie ze standardami wnioskowania statystycznego KP7_UW4
1WST_K01 Potrafi interpretować wyniki oraz wnioskować o populacji na podstawie wyników z próby losowej KP7_KK3
1WST_K02 Potrafi samodzielnie rozszerzać wiedzę i umiejętności z wnioskowania statystycznego projektując badanie statystyczne KP7_KK5
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych efektów kształcenia.
Do egzaminu dopuszczone są osoby posiadające zaliczenie ćwiczeń na ocenę co najmniej 3,0. Egzamin ma formę pisemną i składa się z pytań testowych. Podstawą zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 51% maksymalnej liczby punktów.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej 51% sumy punktów z kolokwium i aktywności na zajęciach (max. 70 p.) oraz 51% punktów z projektu (max 30 p.). Kolokwium ma formę pisemną i składa się z zadań otwartych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Hellwig Z., Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej, PWE, Warszawa 1998.
2. Roszkowska E., Elementy rachunku prawdopodobieństwa dla ekonomistów, Wydawnictwo UwB, Białystok 2003.
3. Sobczyk M., Statystyka matematyczna, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. Bratijczuk M., Chudziński A., Statystyka matematyczna, Wydawnictwo PŚ, Gliwice 2012.
2. Greń J., Statystyka matematyczna. Modele i zadania, PWN, Warszawa 1984. 3. Luszniewicz A., Metody wnioskowania statystycznego, PWE Warszawa 2001.
4. Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., Statystyka. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo AE, Wrocław 2006 rozdziały 4-11.
5. Rogowski J., Roszkowska E., Testy z wnioskowania statystycznego, Wydawnictwo UwB, Białystok 2010.
6. Waller, D., Statistics for business, Elsevier, Amsterdam 2008.
7. Mendenhall, W., Introduction to probability and statistics, Brooks/Cole, Belmont, 2009.
8. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna: przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: