Praktyczna stylistyka 340-PN2-1PS
Podczas laboratorium realizowana jest następująca tematyka:
STYL I GATUNEK. Wzajemne relacje.
JĘZYK W ZACHOWANIACH SPOŁECZNYCH A STYL.
STYLIZACJA WYPOWIEDZI.
STYL TEKSTÓW REKLAMOWYCH I MARKETINGOWYCH (opis produktów i usług).
JĘZYK I STYL MEDIÓW (prasa, radio, telewizja).
JĘZYK I STYL NOWYCH (NOWYCH) MEDIÓW (stylistyka tekstów internetowych).
STYL NAUKOWY I POPULARNONAUKOWY W UJĘCIU TRADYCYJNYM I WIRTUALNYM.
MIEJSCE STYLISTYKI W KSZTAŁCENIU POLONOSTYCZNYM.
WYBRANE GATUNKI WYPOWIEDZI W DYDAKTYCE SZKOLNEJ.
ESTETYKA I ETYKA WYPOWIEDZI A STYL.
W cyklu 2022:
Podczas laboratorium realizowana jest następująca tematyka: STYL I GATUNEK. Wzajemne relacje. |
W cyklu 2023:
Podczas laboratorium realizowana jest następująca tematyka: STYL I GATUNEK. Wzajemne relacje. |
W cyklu 2024:
Podczas laboratorium realizowana jest następująca tematyka: STYL I GATUNEK. Wzajemne relacje. |
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG20 - w sposób uporządkowany i podbudowany teoretycznie
historyczną zmienność stylów i konwencji w kontekście rozmaitych praktyk komunikacyjnych (też w odniesieniu do literatury).
KA7_WK8 - (zna i rozumie) historyczne, funkcjonalne, kompozycyjne, stylistyczne aspekty dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych.
KA7_UW13 - (potrafi) analizować i kontekstowo interpretować tekst
(artystyczny i użytkowy) z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, biorąc pod uwagę tradycję badawczą oraz nowe
osiągnięcia w zakresie językoznawstwa i literaturoznawstwa
KA7_KO5 - dbania o kulturę języka i kulturę czytelniczą, inspirowania innych do aktywności w domenie kultury.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie oceniania ciągłego – obecność na zajęciach, aktywność (analiza tekstów, udział w dyskusji, zadania pisemne – praktyczne).
Literatura
Barańska-Szmitko A., Relacja między dyskursem popularnonaukowym w serwisie YouTube a wizerunkiem vlogera na przykładzie prowadzących kanały Historia Bez Cenzury oraz Irytujący Historyk, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” 2020, nr 12(2).
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.
Boniecka B., Językowe świadectwa zażyłości i familiarności na antenie radiowej i telewizyjnej, w: Język w mediach, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2012.
Bralczyk J., Brutalizacja języka publicznego, online: http://www.etykaslowa.edu.pl/wp-content/uploads/2016/03/BRUTALIZACJA-JĘZYKA-PUBLICZNEGO.pdf
Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004.
Cegieła A., Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa 2014.
Cieciura P., Reklama a style funkcjonalne języka. Zarys problematyki, „Bohemistyka” 2009, nr 3.
Dróżdż M., Język nienawiści w dyskursie medialnym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2016, nr 1.
Dubisz S., O stylizacji językowej, „Język Artystyczny” 1996, nr 10,
Gajda S., Media — stylowy tygiel współczesnej polszczyzny, w: Język w mediach, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2012.
Gajda S., Współczesna polszczyzna naukowa – język czy żargon?, Wrocław 1990.
Gatunki mowy i ich ewolucja, red. D. Ostaszewska, Katowice 2007.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin 2019.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.
Język w komunikacji, t. 1-3, red. G. Habrajska, Łódź 2001.
Kępa-Figura D., Gery językowe we współczesnej komunikacji medialnej – semantyczna i pragmatyczna analiza języka mediów, „Prace Językoznawcze” 2009, z. XI.
Kosińska M., Artykuły popularnonaukowe – egalitaryzm czy elitaryzm nauki?, online: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/246278/kosinska_artykuly_popularnonaukowe_egalitaryzm_czy_elitaryzm_nauki_2008.pdf?sequence=3&isAllowed=y
KulTube. Kultura wobec YouTube’a, red. R. Bomba, P. Olszewska, A Wuls. Lublin 2017.
Maciejak K., YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018.
Pałucka-Czerniak I., Stylizacja językowa w instrukcjach do polskich gier planszowych, „Homo Ludens” 2020, nr 1(13).
Piekot T., Mechanizmy popularyzowania wiedzy naukowej, w: O trudnym łatwo, red. J. Miodek, M. Zaśko-Zielińska, Wrocław 2002.
Pisarek W., Język mediów czy język w mediach, „Język Polski” 2016, z. 2.
Półtorak P., Z zagadnień językowej komunikacji internetowej – na przykładzie kształtowania zachowań językowych w relacjach nadawca–odbiorca w blogu, w: Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze. Estetyka językowa w komunikowaniu, red. M. Steciąg, M. Kaczor, Zielona Góra 2019.
Rypel A., Poprawność stylistyczna tekstów szkolnych – rozpoznanie problemu w kontekście komunikacyjnego podejścia do kształcenia językowego, „Linguistica Bidgostiana” 2007, Vol. 4.
Skudrzyk I., Normy grzecznościowych zachowań językowych (etykieta językowa, savoir-vivre, bon ton, dobre wychowanie, grzeczność językowa), w: Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. A. Achtelik, J. Tambor, Katowice 2007.
Udzik B., Forma wypowiedzi jako narzędzie diagnozy sprawności językowej uczniów determinowanej gatunkowo, online: http://www.ptde.org/pluginfile.php/1378/mod_page/content/13/PTDE_2018_429.pdf
Udzik B., Opowiadanie i rozprawka. Szkolne formy wypowiedzi a sprawność językowa uczniów (doniesienie z badań), w: Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie Powszechność i elitarność polonistyki, t. 1, red. E. Jaskółowa, D. Krzyżyk, B. Niesporek¬ Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Katowice 2016.
Witosz B., Czy gatunek i styl są we współczesnej stylistyce pojęciami konkurencyjnymi?, „Stylistyka” 1999, nr 8.
Wojtak M., O relacjach dyskursu, stylu, gatunku i tekstu, „Tekst i dyskurs” 2011, nr 4.
Wronicz J., Status gwary w języku polskim, „Socjolingwistyka” 2016, nr XXX.
Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.
Wyderka B., O stylizacji gwarowej dyskusyjnie (na materiale wybranych utworów współczesnej prozy polskiej), „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN” 2017, t. LXIV.
Zbróg P., Zbróg Z., Reprezentacja społeczna wulgaryzmów w świetle wypowiedzi polskich internautów, „Socjolingwistyka” 2017, nr XXXI.
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2013.
Zimny R., Styl reklamowy w perspektywie trzech paradygmatów współczesnej stylistyki, „Język a Kultura” 2014, t. 24.
W cyklu 2022:
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009. |
W cyklu 2023:
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009. |
W cyklu 2024:
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: