Konwersatorium "Kulturowe konteksty literatury po 1918 r." 340-PS2-2KON1
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - monograficzne
Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
Filologia polska 2 rok II stopień (semestr letni)
Liczba godzin: 14 (konwersatorium).
Metody dydaktyczne: analiza i interpretacja tekstu literackiego, dzieła malarskiego, tańca baletowego streszczenie tez artykułu naukowego, dyskusja, prezentacja, wypowiedź eseistyczna, elementy wykładu.
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w zajęciach – 14 godz.
- praca indywidualna obejmująca przygotowanie do zajęć - 16
Wskaźniki ilościowe nakładu pracy studenta:
- zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 14 godz. / 0,5 ECTS.
- zajęcia o charakterze praktycznym: 16 godz. / 0,5 ECTS.
Przedmiotem dyskusji konwersatoryjnych są dwudziestowieczne związki zjawisk literackich, artystycznych i cywilizacyjno-kulturowych. Dominantą problemową są przemiany roli artysty pod wpływem rozwoju urbanizacji, kultury masowej. Na zajęciach tematycznych uczestnicy wykorzystują dotychczasową wiedzę i doświadczenie lekturowe, kulturowe z zakresu historii literatury, kultury sprzed i po I wojnie światowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
-zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wnioskowania komunikatów właściwych dla tradycji badawczej w zakresie literaturoznawstwa - KA7WG2
Posiada wiedzę o faktycznych i potencjalnych relacjach między różnymi dyscyplinami naukowymi w ramach dziedzin nauk humanistycznych - KA7_WK1
Definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, teoretycznoliterackiej, historycznoliterackiej, na poziomie rozszerzonym, z uwzględnieniem kontekstów - WGK1.
Student:
-analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i użytkowy) z uwzględnieniem aspektów: kulturowego ...poznawczego, aksjologicznego ... , biorąc pod uwagę nowe osiągnięcia z zakresu literaturoznawstwa - KA7_ UW KOU2
Potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii - KA7_UW KOU3
Potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii - KA7_UW KOU4
Student:
- uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, dostrzega powiązania rzeczywistości społeczno-politycznej z literaturą i językiem - KA7_KKO3.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona), aktywność na zajęciach (prezentacje, praca z tekstem, dyskusja). Możliwość pracy pisemnej - eseju na wybrany temat, w sytuacji uzasadnionej.
Literatura
wybór poezji Ch. Baudelaire`a, P. Verlaine`a, S. Mallarmego i K. Przerwy-Tetmajera
T. Walas, Światopogląd dekadencki ,w tejże, Ku otchłani (dekadentyzm w literaturze polskiej 1890 - 1905), Kraków 1986, s. 44 – 93.
J.K.Huysmans, Na wspak /A rebours/, tłum. J. Rogoziński, Warszawa 1976 (we fragmentach; III, IV V, XI)
malarstwo impresjonistów, symbolistów: G. Moreau (Taniec Salome). C. Pisarro, A. Renoir, H. Toulouse-Lautrec (pejzaże i sceny miejskie)
sztuka secesyjna (użytkowa)
A. Osęka, Mitologie artysty, Warszawa 1975 (tu: Sztuka jako choroba), s. 60 - 78
Wacław Berent, Próchno, Wrocław 1979 w serii BN (fragm.- Cz. I [2]Cz. II [1] [4])
M. Podraza – Kwiatkowska, Bóg, ofiara, clown, czy psychopata? O roli artysty na przełomie XIX i XX wieku, w tejże, Młodopolskie harmonie i dysonanse, Warszawa 1969
E. Rybicka, Modernizowanie miasta: zarys problematyki urbanistycznej w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2003 (tu: Miejskie sensorium. Poetyka percepcyjna podrozdz. Zmiana perspektywy: od panoramy do przechadzki; Budowanie miasta. Poetyka konstruktywistyczna: Urbanizm: „system porządku”, Estetyka przestrzeni miejskiej, Konstruowanie widzenia )
sztuka E. Muncha (Krzyk), też malarze polscy XIX/XX w. (pejzaże, sceny miejskie)
I. Matuszewski, Estetyka i publiczność w końcu XIX wieku; Czciciele tandety, w tegoż, O sztuce i krytyce. Studia i szkice, wybór, wstęp i oprac. S. Sandler, Warszawa 1965
M. Eksteins, Święto wiosny. Wielka Wojna i narodziny nowego wieku (tu: Paryż; Berlin)
I. Strawiński, Święto wiosny, balet ( fragm. do obejrzenia)
Le Bon, Psychologia tłumu, przekł. B. Kaprocki, Warszawa 2010, seria Biblioteka Filozofów (tu: Wprowadzenie Era tłumów; Księga pierwsza rozdz. I,II,III), s. 14 – 61
poezja futurystów, m.in. Tytus Czyżewski, Hymn do maszyny mego ciała, Melodia tłumów)
J. Ortega y Gasset, Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. P.Niklewicz, wybór i wstęp S. Cichowicz, Warszawa 1980 (tu: Dehumanizacja sztuki), s. 278 – 322
Ulica Krokodyli, Sklepy cynamonowe, eseje, grafika B. Schulza (wybór), katalogi wystaw schulzowskich w Muzeum Literatury w Warszawie, też opowiadania- montaże Debory Vogel z cyklu Akacje kwitną
Ferdydurke (rozdz. VI – XX „w domu Młodziaków”)
J. Jarzębski, Gra w Gombrowicza, Warszawa 1982 (tu: Dojrzewanie Pamiętnik)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: