Chemia dla biologów 320-BS1-1CHB
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia I stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł kierunkowy
dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina: nauki chemiczne (4ECTS) i nauki biologiczne (1ECTS)
Rok studiów/semestr: I rok / I semestr
Metody dydaktyczne: wykład, praca z literaturą, metoda laboratoryjna, konsultacje
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
wykład - 15 godz.,
laboratorium - 60 godz.,
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta: 125 godz. w tym:
udział w wykładach: 15 godz.;
udział w zajęciach pozawykładowych: 60 godz.;
przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 62,5 godz.;
udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 4,0 godz.
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 79,0 godz.
Na wykładzie omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z budową atomu i cząsteczki oraz wiązania chemiczne pod kątem zastosowania tej wiedzy w naukach biologicznych. Omówiona zostanie systematyka zawiązków zarówno nieorganicznych, jak i organicznych. Ponadto scharakteryzowane zostaną reakcje zachodzące w roztworach wodnych. Omówione będą zagadnienia związane z rolą pierwiastków chemicznych i ich związków w organizmach roślinnych i zwierzęcych.
Ćwiczenia laboratoryjne stanowią przygotowanie do pracy w laboratoriach chemicznych. Student pozna właściwości chemiczne oraz metody otrzymywania i wykrywania związków chemicznych nieorganicznych i organicznych istotnych dla funkcjonowania organizmów żywych oraz nabędzie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami analiz chemicznych niezbędnych w pracy biologa, takich jak: miareczkowanie, analizy spektrofotometryczne. Studenci poznają również procesy oksydacyjno-redukcyjne, co jest niezbędne w prawidłowym rozumieniu wielu procesów metabolicznych. Ponadto podczas zajęć laboratoryjnych studenci nabywają umiejętność poprawnej oceny zagrożeń wynikających z pracy w laboratorium chemicznym oraz poznają zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w tym laboratorium.
W cyklu 2022:
Kierunek studiów: biologia Metody dydaktyczne: wykład, praca z literaturą, metoda laboratoryjna, konsultacje Bilans nakładu pracy studenta: 125 godz. w tym: Wskaźniki ilościowe: Na wykładzie omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z budową atomu i cząsteczki oraz wiązania chemiczne pod kątem zastosowania tej wiedzy w naukach biologicznych. Omówiona zostanie systematyka zawiązków zarówno nieorganicznych, jak i organicznych. Ponadto scharakteryzowane zostaną reakcje zachodzące w roztworach wodnych. Omówione będą zagadnienia związane z rolą pierwiastków chemicznych i ich związków w organizmach roślinnych i zwierzęcych. Ćwiczenia laboratoryjne stanowią przygotowanie do pracy w laboratoriach chemicznych. Student pozna właściwości chemiczne oraz metody otrzymywania i wykrywania związków chemicznych nieorganicznych i organicznych istotnych dla funkcjonowania organizmów żywych oraz nabędzie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami analiz chemicznych niezbędnych w pracy biologa, takich jak: miareczkowanie, analizy spektrofotometryczne. Studenci poznają również procesy oksydacyjno-redukcyjne, co jest niezbędne w prawidłowym rozumieniu wielu procesów metabolicznych. Ponadto podczas zajęć laboratoryjnych studenci nabywają umiejętność poprawnej oceny zagrożeń wynikających z pracy w laboratorium chemicznym oraz poznają zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w tym laboratorium. |
W cyklu 2023:
Kierunek studiów: biologia Metody dydaktyczne: wykład, praca z literaturą, metoda laboratoryjna, konsultacje Bilans nakładu pracy studenta: 125 godz. w tym: Wskaźniki ilościowe: Na wykładzie omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z budową atomu i cząsteczki oraz wiązania chemiczne pod kątem zastosowania tej wiedzy w naukach biologicznych. Omówiona zostanie systematyka zawiązków zarówno nieorganicznych, jak i organicznych. Ponadto scharakteryzowane zostaną reakcje zachodzące w roztworach wodnych. Omówione będą zagadnienia związane z rolą pierwiastków chemicznych i ich związków w organizmach roślinnych i zwierzęcych. Ćwiczenia laboratoryjne stanowią przygotowanie do pracy w laboratoriach chemicznych. Student pozna właściwości chemiczne oraz metody otrzymywania i wykrywania związków chemicznych nieorganicznych i organicznych istotnych dla funkcjonowania organizmów żywych oraz nabędzie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami analiz chemicznych niezbędnych w pracy biologa, takich jak: miareczkowanie, analizy spektrofotometryczne. Studenci poznają również procesy oksydacyjno-redukcyjne, co jest niezbędne w prawidłowym rozumieniu wielu procesów metabolicznych. Ponadto podczas zajęć laboratoryjnych studenci nabywają umiejętność poprawnej oceny zagrożeń wynikających z pracy w laboratorium chemicznym oraz poznają zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w tym laboratorium. |
W cyklu 2024:
Kierunek studiów: biologia Metody dydaktyczne: wykład, praca z literaturą, metoda laboratoryjna, konsultacje Bilans nakładu pracy studenta: 125 godz. w tym: Wskaźniki ilościowe: Na wykładzie omówione zostaną podstawowe zagadnienia związane z budową atomu i cząsteczki oraz wiązania chemiczne pod kątem zastosowania tej wiedzy w naukach biologicznych. Omówiona zostanie systematyka zawiązków zarówno nieorganicznych, jak i organicznych. Ponadto scharakteryzowane zostaną reakcje zachodzące w roztworach wodnych. Omówione będą zagadnienia związane z rolą pierwiastków chemicznych i ich związków w organizmach roślinnych i zwierzęcych. Ćwiczenia laboratoryjne stanowią przygotowanie do pracy w laboratoriach chemicznych. Student pozna właściwości chemiczne oraz metody otrzymywania i wykrywania związków chemicznych nieorganicznych i organicznych istotnych dla funkcjonowania organizmów żywych oraz nabędzie umiejętności posługiwania się podstawowymi technikami analiz chemicznych niezbędnych w pracy biologa, takich jak: miareczkowanie, analizy spektrofotometryczne. Studenci poznają również procesy oksydacyjno-redukcyjne, co jest niezbędne w prawidłowym rozumieniu wielu procesów metabolicznych. Ponadto podczas zajęć laboratoryjnych studenci nabywają umiejętność poprawnej oceny zagrożeń wynikających z pracy w laboratorium chemicznym oraz poznają zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w tym laboratorium. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali | Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: w sali | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
KA6_WG7 Student zna podstawowe metody stosowane w laboratoriach biologicznych, także na poziomie molekularnym oraz podstawowe metody, reguły i techniki prowadzenia badań terenowych
KA6_WG8 Student zna podstawowe narzędzia statystyczne i informatyczne niezbędne do opisu procesów przyrodniczych, najważniejsze prawa matematyczne, chemiczne i fizyczne będące postawą procesów biologicznych
KA6_WK9 Student zna podstawowe zasady prawne dotyczące ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy a także ochrony własności intelektualnej
UMIEJĘTNOŚCI:
KA6_UW1 Student potrafi wykorzystać podstawowe narzędzia laboratoryjne w celu wykonania prostych badań biologicznych, z wykorzystaniem metod chemicznych i fizycznych oraz prowadzić ich dokumentację
KA6_UW5 Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami statystycznymi i technikami informatycznymi w celu analizy danych dotyczących doświadczeń i zjawisk
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
KA6_UO10 Absolwent jest gotów do pracy zarówno indywidualnej jak i zespołowej podczas której stosuje zasady ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
KA6_KR3 Absolwent jest gotów do poszanowania pracy własnej i innych członków zespołu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
egzamin pisemny/ustny (wykład)
Zaliczenia z oceną - sprawozdania z analiz wykonywanych na zajęciach laboratoryjnych, wejściówki, kolokwia - forma pisemna i usta (laboratorium)
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 rok
Literatura
1. Cygański Andrzej (2013). Chemiczne metody analizy ilościowej. PWN
2. Czerpak Romuald (1993). Biochemia ogólna, strukturalna. FUW
3. Galus Zbigniew (2010). Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej. PWN
4. John McMurry (2017). Chemia organiczna, PWN
5. Marczenko Z., Balcerzak M. (1998) Spektrofotometryczne metody w analizie nieorganicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
6. Minczewski Jerzy, Marczenko Zygmunt (2004). Chemia analityczna Tom 2 Chemiczne metody analizy ilościowej. PWN
7. G. H. JEFFERY J. BASSETT J. MENDHAM R C. DENNEY (1989). TEXTBOOK OF QUANTITATIVE CHEMICAL ANALYSIES file:///C:/Users/Adam/AppData/Local/Temp/Vogels_TEXTBOOK_OF_QUANTITATIVE_CHEMICAL_ANALYSIS_5th_ed__-_G_H_Jeffery.MsuCity-2.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: