Różnorodność świata roślin cz.1 320-BS1-1RSR1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina/dyscyplina nauki: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych/nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: I rok, I semestr (zimowy)
Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiadomości o charakterze ogólnobiologicznym
Liczba godzin dydaktycznych: wykład - 15 godz., laboratorium - 45 godz.
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 125 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 62,5 godz., w tym:
1) udział w wykładach: 15 godz.
2) udział w zajęciach pozawykładowych: 45 godz.
3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2,5 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 62,5 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Student zna i rozumie:
- jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych grup organizmów i zgodnie z ich podziałem systematycznym (KA6_WG1);
- rolę i budowę struktur komórkowych, tkanek, narządów, organów (KA6_WG2);
- zasady dziedziczenia i prawidłowości ewolucji organizmów (KA6_WG4);
- aktualne problemy badań biologicznych i powiązania wiedzy biologicznej z innymi dyscyplinami nauki (KA6_WG6);
- podstawowe metody stosowane w laboratoriach biologicznych, także na poziomie molekularnym oraz podstawowe metody, reguły i techniki prowadzenia badań terenowych (KA6_WG7);
- podstawowe zasady prawne dotyczące ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy a także ochrony własności intelektualnej (KA6_WK9).
2. Student potrafi:
- zastosować standardowe metody badań terenowych w celu poznania/zbadania procesów biologicznych oraz prowadzić ich dokumentację (KA6_UW2);
- identyfikować podstawowe grupy systematyczne organizmów, rozpoznawać gatunki roślin, zwierząt, grzybów i mikroorganizmów charakterystyczne dla ekosystemów i biomów, w tym gatunki zagrożone i chronione (KA6_UW4);
- wykorzystać techniki multimedialne w celu prezentacji wyników badań, opinii i teorii naukowych (KA6_UW6);
- dotrzeć do źródeł w języku ojczystym oraz obcym na poziomie B2 w celu pogłębiania, aktualizowania i syntetyzowania wiedzy fachowej, a także w celu planowania prostych zadań badawczych (KA6_UW7);
- stosować podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach (KA6_UK8);
- planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową, a także pracować samodzielnie i w grupie (KA6_UO9).
3. Student jest gotów do wykazywania kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów w pracy zawodowej (KA6_KO2).
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów (w trakcie laboratorium) i
pisemnego egzaminu obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z laboratorium aby móc przystąpić do egzaminu.
Ilościowe kryteria oceny osiągnięć weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych na Wydziale Biologii zgodne z § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku z 26.06.2019 r.
Literatura
Gorczyński T. 1986. Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa.
Kadłubowska J. Z. 1975. Zarys algologii. PWN, Warszawa.
Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Mirek Z. 2014. Polska czerwona księga roślin: paprotniki i rośliny kwiatowe. Instytut Ochrony Przyrody, Polska Akademia Nauk, Kraków.
Kłosowski S., Kłosowski G. 2007. Rośliny wodne i bagienne. Multico, Warszawa.
Lee R. E. 2008. Phycology. Cambridge University Press, New York.
Mickiewicz J., Sobotka D. 1973. Zarys briologii. PWN, Warszawa.
Podbielkowski Z. 1990. Rozmnażanie się roślin. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A.1986. Rośliny zarodnikowe. PWN, Warszawa.
Rejment-Grochowska I. 1977. Cykle rozwojowe roślin. PWN, Warszawa.
Strasburger E. 1972. Botanika. PWRiL, Warszawa.
Szweykowska A., Szweykowski J. 2014. Botanika. PWN, Warszawa.
Szweykowska A., Szweykowski J. 2003. Słownik botaniczny. Wiedza Powszechna, Warszawa.
Witkowska-Żuk L. 2008. Atlas roślinności lasów. Multico, Warszawa.
Wójciak H. 2010. Porosty, mszaki, paprotniki. Multico, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: