Różnorodność świata roślin cz. 2 320-BS1-1RSR2
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: I rok/II semestr (letni)
Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiadomości z zakresu przedmiotu Różnorodności świata roślin cz. 1
Liczba godzin dydaktycznych: wykład - 15 godz., laboratorium - 45 godz., ćwiczenia terenowe - 16 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, metoda laboratoryjna, obserwacja, pomiar, konsultacje
Punkty ECTS: 6
Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 150 godz., w tym: udział w wykładach: 15 godz., udział w zajęciach pozawykładowych (laboratorium, ćwiczenia terenowe): 61 godz., udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminach: 3 godz., przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów (praca własna studenta): 71 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Student zna i rozumie:
- jedność i różnorodność organizmów, z uwzględnieniem cech charakterystycznych poszczególnych grup organizmów i zgodnie z ich
podziałem systematycznym (KA6_WG1);
- rolę i budowę struktur komórkowych, tkanek, narządów, organów (KA6_WG2);
- zasady dziedziczenia i prawidłowości ewolucji organizmów (KA6_WG4);
- aktualne problemy badań biologicznych i powiązania wiedzy biologicznej z innymi dyscyplinami nauki (KA6_WG6);
- podstawowe metody stosowane w laboratoriach biologicznych, także na poziomie molekularnym oraz podstawowe metody, reguły i
techniki prowadzenia badań terenowych (KA6_WG7);
- podstawowe zasady prawne dotyczące ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy a także ochrony własności intelektualnej
(KA6_WK9).
2. Student potrafi:
- zastosować standardowe metody badań terenowych w celu poznania/zbadania procesów biologicznych oraz prowadzić ich
dokumentację (KA6_UW2);
- identyfikować podstawowe grupy systematyczne organizmów, rozpoznawać gatunki roślin, zwierząt, grzybów i mikroorganizmów
charakterystyczne dla ekosystemów i biomów, w tym gatunki zagrożone i chronione (KA6_UW4);
- wykorzystać techniki multimedialne w celu prezentacji wyników badań, opinii i teorii naukowych (KA6_UW6);
- dotrzeć do źródeł w języku ojczystym oraz obcym na poziomie B2 w celu pogłębiania, aktualizowania i syntetyzowania wiedzy fachowej,
a także w celu planowania prostych zadań badawczych (KA6_UW7);
- stosować podstawową terminologię fachową w języku ojczystym oraz w języku obcym na poziomie B2 w celu opisu zjawisk
biologicznych oraz zagadnień dotyczących ochrony środowiska i edukacji środowiskowej, jak i prowadzenia dyskusji na różnych forach
(KA6_UK8);
- planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową, a także pracować samodzielnie i w grupie (KA6_UO9).
3. Student jest gotów do wykazywania kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów w pracy zawodowej (KA6_KO2).
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie pisemnych kolokwiów (test zamknięty, pytania otwarte opisowe, schematy i rysunki do uzupełnienia opisów i objaśnień) oraz w trakcie ćwiczeń na podstawie indywidualnej pracy studenta. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww., aby uzyskać zaliczenie laboratorium.
Pozytywna ocena z zaliczenia laboratorium jest warunkiem przystąpienia do egzaminu, który odbywa się w formie pisemnej (test zamknięty, pytania otwarte opisowe, schematy i rysunki do uzupełnienia opisów i objaśnień).
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami przyjętymi przez Radę Naukową Wydziału Biologii UwB w sprawie ilościowych kryteriów oceny osiągnięć studentów weryfikowanych za pomocą pisemnych egzaminów i prac zaliczeniowych.
Literatura
1. Szweykowska A, Szweykowski J. 2010. Botanika. PWN, Warszawa.
2. Szweykowska A., Szweykowski J. 2003. Słownik botaniczny. Wiedza Powszechna, Warszawa.
3. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Mirek Z. 2014. Polska czerwona księga roślin: paprotniki i rośliny kwiatowe. Instytut Ochrony Przyrody, Polska Akademia Nauk, Kraków.
4. Mowszowicz J. 1986. Pospolite rośliny naczyniowe Polski, PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
5. The Angiosperm Phylogeny Group. 2016. An update of the Angiosperm Phylogeny Group classification for the orders and families of flowering plants: APG IV. Botanical Journal of the Linnean Society 181: 1–20. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/boj.12385
6. Gorczyński T. 1986. Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa.
7. Podbielkowski Z. 1990. Rozmnażanie się roślin. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
8. Podbielkowski Z., Podbielkowska M. 1002. Przystosowania roślin do środowiska. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
9. Rejment-Grochowska I. 1977. Cykle rozwojowe roślin. PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: