Organizmy genetycznie modyfikowane 320-BS1-3OGM
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia eksperymentalna i molekularna)
Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: III rok /VI semestr (letni)
Wymagania wstępne: student powinien posiadać zakres wiadomości z podstaw biologii
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład – 15 godz., konwersatorium – 15 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, samodzielna praca z publikacjami, dyskusja, konsultacje
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 godz., w tym:
1) udział w wykładach: 15 godz.
2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz.
3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 7.5 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna i rozumie procesy biochemiczne zachodzące w organizmach żywych oraz techniki inżynierii genetycznej i biotechnologii (KA6_WG3)
2. Student zna i rozumie uwarunkowania i problemy społeczno-gospodarcze funkcjonowania nauk biologicznych, w tym ich uwarunkowania etyczne i prawne (KA6_WK8)
3. Student potrafi wykorzystać techniki multimedialne w celu prezentacji wyników badań, opinii i teorii naukowych (KA6_UW7)
4. Student potrafi dotrzeć do źródeł w języku ojczystym oraz obcym na poziomie B2 w celu pogłębiania, aktualizowania i syntetyzowania wiedzy fachowej, a także w celu planowania prostych zadań badawczych (KA6_UW8)
5. Student jest gotów do krytycznej analizy informacji z różnych źródeł oceniając ich wiarygodność (KA6_KK1)
Kryteria oceniania
Rodzaje metod dydaktycznych stosowanych na zajęciach ze studentami:
1. metody podające (oparte na słowie) – wykład, dyskusja, praca z literaturą,
2. metody problemowe – wykład konwersatoryjny, seminarium, „burza mózgów”, konsultacje
3. metody praktyczne – projekt, obserwacja, poszukiwanie baz danych i literatury
Ocena studentów:
1. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wybrane tematy w części konwersatoryjnej
2. Zaliczenie na pozytywną ocenę wykładów (test)
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Niemierowicz-Szczyt K. 2012. GMO w świetle najnowszych badań. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
2. Malepszy S. 2001. Biotechnologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (i inne wydania).
3. Organizmy genetycznie zmodyfikowane – mat. szkoleniowe „Wzmocnienie systemu informacji o środowisku w szczególności z zakresu bezpieczeństwa biologicznego”; Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, oddz. Wielkopolski, Poznań 2007.
4. Buchowicz J. 2009. Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Literatura uzupełniająca - artykuły o GMO w czasopismach: Postępy Biologii Komórki (https://pbkom.eu/pl/), Kosmos (https://kosmos.ptpk.org), Biotechnologia. Przykładowo:
1. Dobrowolska A. 2002. Odmiany roślin transgenicznych Bt a pestycydy – aspekty środowiskowe i zdrowotne. Kosmos 51: 99-104.
2. Eckerstorfer MF, Engelhard M, Heissenberger A, Simon S, Teichmann H. 2019. Plants Developed by New Genetic Modification Techniques - Comparison of Existing Regulatory Frameworks in the EU and Non-EU Countries. Front. Bioeng. Biotechnol. 7:26 (doi: 10.3389/fbioe.2019.0002)
3. Golinowski W, Grymaszewska G, Janakowski S, Kurek W, Sobczak M. 2003. Strategie konstruowania roślin transgenicznych odpornych na nicienie. Kosmos 52: 331-340.
4. Skrobiszewska A. 2011. Transgeniczne króliki – uzyskiwanie oraz kierunki wykorzystania. Wiadomości Zootechniczne 2: 31-36
5. Tyczewska A., Bąkowska-Żywicka 2008. Zwierzęta jako bioreaktory – przyszłość przemysłu farmaceutycznego. Biotechnologia 3: 64-70.
Bazy danych - wybrane:
- http://gmo.mos.gov.pl/
- http://www.isaaa.org/ - The International Service for the Acquisition of Agri-biotech Applications (ISAAA)
- http://www.goldenrice.org/
- http://www.biotechnologia.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: