Genetyka molekularna 320-BS2-1GEM
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł specjalnościowy (biologia molekularna i biologia sądowa)
Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: I rok, semestr II (letni)
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
wykład - 15 godz., laboratorium - 30 godz.,
Metody dydaktyczne: wykład, burza mózgów, pokaz, pomiar, konsultacje
Punkty ECTS: 3
Całkowity nakład pracy studenta: 75 godz.
1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 47 godz., w tym:
a) udział w wykładach: 15 godz.,
b) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz.,
c) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2 godz.
2. Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 28 godz.
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna złożone molekularne procesy komórkowe, które prowadzą do ekspresji informacji genetycznej u organizmów pro- i eukariotycznych (KP7_WG2).
2. Student rozumie na czym polegają różnice pomiędzy genami aktywnymi i pseudogenami (KA7_WG2).
3. Student rozumie na czym polegają różnice funkcji onkogenów i antyonkogenów (KA7_WG2).
4. Student opisuje wpływ struktury białka na jego funkcję (KA7_WG2).
5. Student zna zaawansowane narzędzia oraz metody bioinformatyczne pozwalające opisywać procesy molekularne zachodzące w komórce i prognozować wpływ zmian mutacyjnych na przebieg tych procesów (KP7_WG7).
Umiejętności:
6. Student potrafi wykorzystywać programy komputerowe i przeszukiwać bazy danych w celu określenia struktury i funkcji genów oraz białek oraz wpływu mutacji na tę strukturę i funkcję (KP7_UW2).
7. Student potrafi stosować metody statystyczne do obliczania współczynnika odziedziczalności cech poligenowych (KP7_UW2).
Kompetencje społeczne:
8. Student jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za powierzony sprzęt i ocenę zagrożeń wynikających z jego stosowania oraz dbałości o zapewnienie bezpiecznych i ergonomicznych warunków pracy własnej i zespołu (KP7_KR1).
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny (pytania otwarte i z odpowiedziami do wyboru). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena z zaliczenia laboratoriów.
Laboratoria - pozytywna ocena z zaliczenia dwóch pisemnych kolokwiów.
Kryteria ocen zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu studiów UwB przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu UwB z dnia 26 czerwca 2019 r.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Węgleński P. (red.). 2018. Genetyka molekularna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
2. Brown TA. 2019. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
3. Charon KM, Świtoński M. 2012. Genetyka i genomika zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Jorde LB, Carey JC, Bamshad MJ. 2021. Genetyka medyczna. Elsevier Urban & Partner, Wrocław.
Literatura uzupełniająca:
5. Artykuły naukowe wskazane przez prowadzącego:
- Mele i in. (2015). The human transcriptome across tissues and individuals Science 348(6235): 660–665. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4547472/),
- Uhlen i in. (2015). Proteomics. Tissue-based map of the human proteome. Science 347(6220):1260419 (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25613900/)
- Oakley i in. (2006). Intraneuronal β-Amyloid Aggregates, Neurodegeneration, and Neuron Loss in Transgenic Mice with Five Familial Alzheimer's Disease Mutations: Potential Factors in Amyloid Plaque Formation. Journal of Neuroscience 26 (40): 10129-10140 (https://www.jneurosci.org/content/26/40/10129)
- Mitra i in. (2012). An ultraviolet-radiation-independent pathway to melanoma carcinogenesis in the red hair/fair skin background. Nature 491: 449-454 (https://www.nature.com/articles/nature11624)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: