Molekularne podstawy procesów fizjologicznych roślin 320-BS2-1MPP
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Rok studiów /semestr: I rok /II semestr
Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia: zajęć wykład – 10 godz., laboratoria – 20 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, konsultacje, wykonywanie doświadczeń według instrukcji podczas zajęć laboratoryjnych, analiza wyników
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta związany z zajęciami 75,0 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz. w tym:
1) udział w wykładach 10,0 godz.
2) udział w zajęciach pozawykładowych 20,0 godz.
3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminach 7,5 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/
egzaminów) 37,5 godz.
Procent godzin pracy własnej studenta 50.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student/ka zna i rozumie zmiany w procesach metabolicznych zachodzących w roślinach pod wpływem abiotycznych czynników stresowych a szczególnie rolę regulatorów wzrostu (KA7_WG1)
2. Student/ka zna molekularne podłoże procesów metabolicznych i ich zmiany pod wpływem biotycznych warunków stresowych, (KA7_WG1)
3. Student/ka zna i rozumie molekularne podłoże procesów fizjologicznych, takich jak fotosynteza i produkcja asymilatów, zachodzących w roślinach i ich modyfikacje (KA7_WG2)
4. Student/ka zna współcześnie wykorzystywane metody w poznawaniu podłoża molekularnego procesów fizjologicznych roślin (KA7_WG6)
Kompetencje społeczne:
Student/ka jest gotów/owa stałego poszerzania wiedzy z zakresu nauk biologicznych, w tym molekularnej fizjologii roślin (KA7_KR5)
Sposoby weryfikacji:
KA7_WG1, KA7_WG2, KA7_WG6, KA7_KR5 - esej i prezentacja studenta
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszcza się możliwość opuszczenia jednego wykładu)
Pozytywna ocena zaliczenia laboratoriów
Pozytywna ocena znajomości zagadnień prezentowanych na wykładzie – esej i prezentacja studenta.
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Literatura podstawowa:
Fizjologia roślin 2021. Kopcewicz J., Szmidt-Jaworska A. (red.), PWN, Warszawa.
Biologia komórki roślinnej. Wojtaszek P., Woźny A, Ratajczak L. (red) Wydawnictwo Naukowe PWN 2007
Komórki roślinne w warunkach stresu T.1-2. 2004. (red. Woźny A, Przybył K) Wyd. Nauk. UAM, Poznań
Różnorodność biologiczna – od komórki do ekosystemu. Rośliny i grzyby w zmieniających się warunkach środowiska (red. Ciereszko I, Bajguz A), Polskie Towarzystwo Botaniczne Białystok 2013, Agencja Wyd. EkoPress Białystok
Hopkins W.G., Hüner N.P.A. 2004. Introduction to plant physiology Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, Inc.
Literatura uzupełniająca:
Artykuły poruszające zagadnienia z zakresu reakcji roślin na stresy zawarte w czasopismach: Postępy Biologii Komórki, Kosmos, Postępy Biochemii, Biotechnologia oraz Frontiers in Plant Science, Plant Physiology i in. a także internetowe bazy danych: Plant Stress Gene Database, Plant Stress Protein Database, PASmiR: database for miRNA molecular regulation in plant response to abiotic stress.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: