Immunopatologia 320-BS2-2IMP
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł specjalnościowy (Mikrobiologia z biotechnologią)
Dziedzina i dyscyplina: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: II rok, semestr 3
Liczba godzin zajęć dydaktycznych:
wykład - 15 godz.
laboratorium - 15 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, metoda laboratoryjna, konsultacje.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz.
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 godz., w tym:
1) udział w wykładach: 15 godz.
2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz.
3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 7,5 godz. (egzamin 1,5 godz., kolokwium 1 godz., konsultacje 5 godz.)
praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 godz.
Treści omawiane na wykładzie mają na celu pogłębić wiedzę studentów nt. różnych typów zaburzeń w pracy układu obronnego (np. autoagresji, nadwrażliwości czy niedoborów odporności). Przedmiot umożliwia studentom identyfikację odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu mechanizmów obronnych, tłumaczenie przyczyn takich dysfunkcji i wiązanie ich z konkretną jednostką chorobową. Zagadnienia poruszane na wykładzie pogłębiają wiedzę studentów między innymi na temat immunologicznego podłoża niepłodności, chorób nowotworowych, odrzucania przeszczepów i niektórych chorób cywilizacyjnych, takich jak np. cukrzyca typu 1 czy choroba Hashimoto.
Laboratoria służą pogłębieniu wiedzy i umiejętności praktycznych prowadzących do ujawniania się reakcji nadaktywności układu odpornościowego (np. uczulania limfocytów), jak również metod wykorzystywanych do oceny aktywności (w tym również dysfunkcji) układu odpornościowego (np. praca z cytometrem przepływowym).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. student wie, na czym polega jedność i różnorodność organizmów (KA7_WG1)
2. student rozumie złożoność procesów na poziomie komórki i organizmu (KA7_WG1)
3. student rozumie złożoność zjawisk przyrodniczych (KA7_WG1)
4. student rozumie i charakteryzuje złożone procesy komórkowe na poziomie molekularnym i strukturalnym (KA7_WG2).
Umiejętności:
5. student potrafi dobierać adekwatną do postawionych celów metodę badawczą (KA7_UW1)
6. student potrafi interpretować uzyskane wyniki, formułować wnioski na ich podstawie, jak również na podstawie danych z literatury (KA7_UW1)
7. student potrafi stosować zaawansowane metody laboratoryjne i urządzenia pomiarowe w celu rozwiązywania problemów badawczych (KA7_UW2)
8. student potrafi organizować sobie pracę, jak również odnaleźć się w pracach zespołowych, w tym podejmować obowiązki kierowania zespołem (KA7_UO7)
Kompetencje społeczne:
9. student jest gotów do systematycznego zapoznawania się z najnowszymi osiągnięciami naukowymi prowadzącymi do rozwiązywania problemów (KA7_KK1)
10. student jest gotów podejmować przedsiębiorcze działania w celu rozwiązania problemu (KA7_KO3).
Kryteria oceniania
Wykład: pisemny egzamin z pytaniami typu zamkniętego. Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczeniu laboratorium na ocenę pozytywną.
Laboratorium: zaliczenie na ocenę pozytywną (test obejmujący zarówno zadania typu otwartego, jak i zamkniętego).
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Żeromski J. [red.] 2020. Immunologia: funkcje i zaburzenia układu immunologicznego. Edra Urban & Partner. Wrocław.
2. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T. 2017. Immunologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
3. Roitt I., Brostoff J., Male D. 2000. Immunologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa & Wydawnictwo Medyczne Słotwiński. Brema.
Literatura uzupełniająca:
1. Ptak W., Ptak M., Szczepanik M. 2010. Podstawy immunologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa.
2. Playfair J.H.L., Chain B.M.2005. Immunologia w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
3. Kawiak J., Osuchowska Z., Jakóbisiak M. [red] 1991. Utrastruktura i funkcje komórki. Tom 5. Wybrane zagadnienia z immunologii nowotworów. Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
4. Kandefer-Szerszeń M., Zdzisińska B. [red.] 2013. Ćwiczenia z immunologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin.
5. Izdebska-Szymona K. 1990. Ćwiczenia z immunologii: skrypt dla studentów biologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa.
6. Gościcka T. [red.] 1979. Ćwiczenia z immunologii. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: