Przedmiot do wyboru - Podstawy komunikacji zwierząt 320-BS2-2PDW4
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot do wyboru, moduł specjalnościowy
Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: I/II rok I/III semestr (zimowy)
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład: 15 godz., laboratorium: 15 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, praca z literaturą, konsultacje
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta: Ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.;
udział w konwersatoriach: 15 godz.;
przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 37,5 godz.;
udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 7,5 godz.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37,5 godz. (1,2ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 37,5 godz. (1,4 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów z uwzględnieniem złożoności procesów i zjawisk przyrodniczych (KA7_WG1)
2. Student zna i rozumie wzajemne złożone powiązania organizmów ze środowiskiem (KA7_WG3)
3. Student zna i rozumie nowoczesne metody, w tym statystyczne, stosowane w laboratoryjnych i terenowych badaniach biologicznych (KA7_WG6)
4. Student potrafi korzystając z różnych baz danych dobierać literaturę naukową polsko- i obcojęzyczną właściwie do postawionych zadań, uzyskane informacje syntetyzować i poddawać krytycznej analizie (KA7_UW5)
5. Student potrafi posługiwać się zaawansowaną terminologią naukową w języku ojczystym i obcym w celu przygotowania opracowań z dziedziny nauk biologicznych (KA7_UK5)
6. Student potrafi odnaleźć się w pracach zespołowych i podejmować obowiązki kierowania zespołem (KA7_UO7)
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje na podstawie wiedzy praktycznej prezentowanej w ramach prezentacji multimedialnej (laboratorium) i pisemnego projektu grupowego (wykład). Warunkiem zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena zaliczenia z laboratorium.
Literatura
Bradbury JW, Vehrencamp SL. 2011. Principles of animal communication, 2nd ed. Sinauer - http://sites.sinauer.com/animalcommunication2e/
Davies NB, Krebs JR, West SA. 2014. Wprowadzenie do ekologii behawioralnej. Wydawnictwo Naukowe PWN
Hubert i Mable Frings H, Mable F. 1968. Mowa zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN
Ladich F. 2019. Ecology of sound communication in fishes. Fish and Fisheries 20: 552-563 https://doi.org/10.1111/faf.12368
Brumm H. 2013. Animal Communication and Noise. Springer https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-642-41494-7
Hedwig B. 2014. Insect hearing and acousitc communication. Springer https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-642-40462-7
Cocroft RB, Gogala M, Hill PSM, Wessel A. 2014. Studying vibrational communication. Springer https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-662-43607-3
Hill PSM, Lakes-Harlan R, Mazzoni V, Narnis PM, Virant-Doberlet M, Wessel A. 2019. Biotremology: Studying Vibrational Behavior. Springer https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-22293-2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: