Przedmiot do wyboru - Aeropalinologia i melisopalinologia w życiu człowieka 320-BS2-2PDW70
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: fakultatywne
Dziedzina nauki ścisłe i przyrodnicze, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: II rok drugiego stopnia, semestr letni
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: konwersatorium - 15 godz., laboratorium - 15 godz.
Wymagania wstępne: studenci powinni znać systematykę roślin nasiennych
Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, samodzielna praca z materiałem roślinnym, konsultacje
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
Ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33 godz., w tym:
1) udział w zajęciach pozawykładowych: 30 godz.
2) udział w konsultacjach/zaliczeniach: 7,5 godz. (zaliczenie konwersatorium 1 godz., zaliczenie laboratorium 1 godz. i konsultacje 5,5 godz.)
Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 godz.
Konwersatoria mają za zadanie przybliżyć studentom różne możliwości wykorzystania identyfikacji ziaren pyłku roślin z powietrza i produktów pszczelich oraz wykorzystania tych produktów w różnych dziecinach życia człowieka jak m.in. rolnictwo, medycyna, farmacja. Student zapoznaje się z ziarnami pyłku rożnych gatunków roślin, które trafiają do powietrza i produktach pszczelich oraz właściwościami biologicznymi tych produktów na ludzki organizm. Student podczas konserwatoriów potrafi zaprezentować wiedzę zdobyta na podstawie m.in. literatury oraz przedyskutować możliwe wykorzystanie produktów pszczelich oraz czym jest opad pyłkowy i jakie ma znaczenie w różnych aspektach życia człowieka.
Student nabywa praktycznych umiejętności pracy w laboratorium przy badaniu produktów pszczelich oraz umiejętności wykonania preparatów. Laboratoria pozwalają studentowi nabyć praktyczne umiejętności identyfikacji ziaren pyłku roślin oraz ćwiczy ich rozpoznawanie.
W cyklu 2022:
Zajęcia mają przybliżyć studentom szeroką tematykę znaczenia melisopalinologiczni i aeropalinologii w życiu człowieka. Poruszane będą aspekty zarówna znaczenia badań nad ziarnami pyłku znajdującymi się w tym co je człowiek jak miód albo obnóża, w preparatach leczniczych, kosmetykach oraz w powietrzu i ich wpływu na ludzki organizm. Studenci zapoznają się też ze znaczeniem pszczelarstwa w Polsce i na świecie oraz mniej znanym znaczeniem wyżej wymienionych nauk w naszym życiu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna i rozumie jedność i różnorodność organizmów z uwzględnieniem złożoności procesów i zjawisk przyrodniczych (KA7_WG1)
2. Student zna i potrafi opisać złożone procesy komórkowe na poziomie molekularnym i strukturalnym (KA7_WG2)
3. Student zna nowoczesne metody, w tym statystyczne, stosowane w laboratoryjnych i terenowych badaniach biologicznych (KA7_WG6)
Umiejętności:
4. Student potrafi wykorzystywać zaawansowane narzędzia laboratoryjne i urządzenia pomiarowe w celu rozwiązywania problemów badawczych (KA7_UW2)
5. Student potrafi porozumiewać się w języku obcym na poziomie B2+ i korzystać z tej umiejętności podczas wystąpień ustnych i dyskusji (KA7_UK6)
6. Student potrafi samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową i motywować innych do podjęcia takich działań (KA7_UU8)
Kompetencje społeczne:
7. Student jest gotowy do stałego poszerzania dorobku zawodowego (KA7_KR5)
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów kształcenia następuje w czasie konwersatoriów w formie prezentacji multimedialnej oraz zaliczenia części praktycznej podczas laboratoriów. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww.
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami zawartymi w załączniku („Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku”) do Uchwały nr 2527 Senatu UwB z dnia 26.06.2019 r. w sprawie uzgodnienia Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku.
Literatura
1. Barnes, C., Pacheco, F., Landuyt, J. et al. 2001. The effect of temperature, relative humidity and rainfall on airborne ragweed pollen concentrations. Aerobiologia 17, 61–68. https://link.springer.com/content/pdf/10.1023/A:1007693032090.pdf
2. Bornus L. (red.) 1989. Encyklopedia pszczelarska. Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa.
3. Kędzia B., Hołderna-Kędzia E. 2016. Możliwości stosowania pyłku kwiatowego w chorobach serca i naczyń krwionośnych’, Postępy Fitoterapii 4, 315-319. http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2017/03/pf_2016_315-319.pdf
4. Kędzia B., Hołderna-Kędzia E. 2017. Mniej znane produkty pszczele: pozyskiwanie, skład, właściwości biologiczne, działanie lecznicze. Wydawnictwo Sądecki Bartnik.
5. Kędzia B., Hołderna-Kędzia E. 2009. Usuwanie metali szkodliwych dla zdrowia z organizmu za pomocą produktów pszczelich. Herba Polonica 55(1): 98-108. http://www.herbapolonica.pl/magazines-files/4741340-12.pdf
6. Kędzia B., Hołderna-Kędzia E. 2016. Skład i właściwości biologiczne pyłku kwiatowego zbieranego przez pszczoły ze szczególnym uwzględnieniem możliwości zastosowania go w kosmetyce. Post Fitoter 17(2): 130-13. http://www.postepyfitoterapii.pl/wp-content/uploads/2016/09/pf_2016_130-138.pdf
7. Kluska K., Piotrowicz K., Kasprzyk I. 2020. The impact of rainfall on the diurnal patterns of atmospheric pollen concentrations. Agricultural and Forest Meteorology 291, 108042. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168192320301441
8. Kruczek A., Stacewicz A., Puc M. 2015. Pyłek kwiatowy w produktach pszczelich. Alergoprofil 11(2): 41-44. https://www.journalsmededu.pl/index.php/alergoprofil/article/download/836/782
9. Kupryjanowicz M., Fiłoc M., Mordasewicz A., Mach M., Ocena palinologiczna wybranych polskich miodów odmianowych. [W]: Różnorodność biologiczna - od komórki do ekosystemu. Rośliny i grzyby - Badania środowiskowe i laboratoryjne, red. nauk. A. Bajguz i I. Ciereszko, Polskie Towarzystwo Botaniczne - Oddział w Białymstoku, Białystok 2016, Agencja Wydawnicza EkoPress, ISBN: 978-83-620069-72-9 str. 269-284. https://www.researchgate.net/publication/325270218_Ocena_palinologiczna_wybranych_polskich_miodow_odmianowych
10. Majewski J. 2010. Pszczelarstwo i jego rola dla rolnictwa Polskiego. Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, T. 97(4): 127-134. http://sj.wne.sggw.pl/pdf/RNR_2010_n4_s127.pdf
11. Majewska E., Kowalska J., Jeżewska A. 2010. Charakterystyka jakości miodów wielokwiatowych z różnych regionów polski, Bromat. Chem. Toksykol., 3, 391 – 397. https://www.ptfarm.pl/download/?file=File%2Fbromatologia_2010%2F3.2010%2Fbr+3%2C2010+s.+391-397.pdf
12. Myszkowska D., Bilo B., Stepalska D., Wolek J. 2006. Znaczenie monitoringu pyłkowego stacjonarnego i indywidualnego w diagnostyce alergii pyłkowej. Acta agrobotanica 59(1): 373-383. https://pbsociety.org.pl/journals/index.php/aa/article/view/aa.2006.039/1470
13. Nowak J. 2020. Pszczoły : hodowla, kalendarz prac, miody. Jacek Nowak z Barci Kamianna. Academic Press
14. Pascale M., Bernard L., Vaissière E. 1993. An improved method for pollen analysis of honey. Review of Palaeobotany and Palynology,78, 1–2, 129-144. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/003466679390019Q
15. Puścion-Jakubik A., Morawska H.M. 2016. Odmianowe miody pszczele – pyłki główne i towarzyszące jako podstawa ich zaklasyfikowania. Probl Hig Epidemiol, 97(3): 275-278. http://www.phie.pl/pdf/phe-2016/phe-2016-3-275.pdf
16. Przybyłek I., Karpiński T.M. Antibacterial Properties of Propolis. Molecules. 2019; 24(11): 2047. https://doi.org/10.3390/molecules24112047. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6600457/
17. Trzebiński S. 2018. Wszystko o miodzie i jego pozyskiwaniu. Klecza Dolna, Wydawnictwo: Bee & Honey.
18. Wilde J., Grabowski P., Bartkowski J. 2002. Zagospodarowanie i marketing obnóży pyłkowych. Biul. Nauk., 18:177-184. https://www.researchgate.net/publication/256667036_Zagospodarowanie_i_marketing_obnozy_pylkowych_Trapped_pollen_management_and_marketing
19. Jabłoński, B. & Koltowski, Zbigniew. 2005. Nectar secretion and honey potential of honey-plants growing under Poland's conditions-part XV. Journal of Apicultural Science. 49. 59-63. https://www.researchgate.net/publication/285819743_Nectar_secretion_and_honey_potential_of_honey-plants_growing_under_Poland%27s_conditions-part_XV
W cyklu 2022:
1. Gekeler W. 2014. Pszczoły. Poradnik hodowcy. Wydawnictwo RM, Warszawa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: