Edukacja ekologiczna 320-ES1-1EDE
Kierunek studiów:ekobiznes
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł przedmiotów kierunkowych
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki biologiczne, biologia
Rok studiów/semestr: I rok studiów pierwszego stopnia, semestr letni
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
konwersatoria - 30 godz.,
Metody dydaktyczne: referat ilustrowany prezentacją multimedialną, dyskusja, rozmowa, ćwiczenia praktyczne, konsultacje
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe: ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym:
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33,8 godz. w tym:
a/ udział w konwersatorium - 30 godz.
b/ udział w konsultacjach, zaliczeniach: 3,8 godz.
Praca samodzielna studenta (przygotowanie się do zajęć, zaliczeń): 41,2 godz.
W ramach konwersatorium dyskutuje się i analizuje relacje człowiek – przyroda w różnych okresach historycznych, oraz współczesny charakter tych relacji. Podczas zajęć dyskutuje się również nad aktualnymi problemami środowiska człowieka w aspekcie przyrodniczym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym, przyczynach kryzysów ekologicznych. Omawia się główne zadania edukacji ekologicznej społeczności lokalnych w świetle Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030 i Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej.
W cyklu 2022:
Kierunek studiów:ekobiznes W ramach konwersatorium dyskutuje się i analizuje relacje człowiek – przyroda w różnych okresach historycznych, oraz współczesny charakter tych relacji. Podczas zajęć dyskutuje się również nad aktualnymi problemami środowiska człowieka w aspekcie przyrodniczym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym, przyczynach kryzysów ekologicznych. Omawia się główne zadania edukacji ekologicznej społeczności lokalnych w świetle Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030 i Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej. |
W cyklu 2023:
Kierunek studiów:ekobiznes W ramach konwersatorium dyskutuje się i analizuje relacje człowiek – przyroda w różnych okresach historycznych, oraz współczesny charakter tych relacji. Podczas zajęć dyskutuje się również nad aktualnymi problemami środowiska człowieka w aspekcie przyrodniczym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym, przyczynach kryzysów ekologicznych. Omawia się główne zadania edukacji ekologicznej społeczności lokalnych w świetle Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030 i Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej. |
W cyklu 2024:
Kierunek studiów:ekobiznes W ramach konwersatorium dyskutuje się i analizuje relacje człowiek – przyroda w różnych okresach historycznych, oraz współczesny charakter tych relacji. Podczas zajęć dyskutuje się również nad aktualnymi problemami środowiska człowieka w aspekcie przyrodniczym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym, przyczynach kryzysów ekologicznych. Omawia się główne zadania edukacji ekologicznej społeczności lokalnych w świetle Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030 i Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Studenta zna i rozumie procesy kształtujące populacje, biocenozy i ekosystemy oraz znaczenie edukacji ekologicznej i działań na rzecz ochrony przyrody KA6_WG2
2. Student zna i rozumie podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością zawodową oraz gospodarczą i wdrożeniową KA6_WK4
Umiejętności
3. Student potrafi wykorzystać w praktyce i w pracach badawczych zdobytą wiedzę z określonego obszaru nauk biologicznych oraz ekonomii i finansów oraz poddać krytycznej analizie przydatność i skuteczność stosowanej w praktyce wiedzy KA6_UW4
4. Student potrafi stosować odpowiednie techniki informacyjno-komunikacyjne, w tym przygotować krótkie wystąpienia, wyrażać swoje opinie oraz prowadzić dyskusję stosując język specjalistyczny KA6_UK2
Kompetencje społeczne
5. Student jest gotów wykazywania kreatywności, innowacyjności oraz przedsiębiorczości w podejmowaniu aktywności na rzecz środowiska społecznego KA6_KO2
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie krótkich wystąpień i dyskusji podczas konwersatorium oraz na podstawie pisemnie przygotowanych wystąpień.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej Ministerstwo Środowiska Warszawa 2001
2. Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030
https://www.oecd.org/poland/Better-Policy-Series-Poland-Nov-2017-PL.pdf
The Economic Cost of Climate Change in Europe:
Synthesis Report on State of Knowledge and Key Research Gaps
https://www.ecologic.eu/sites/default/files/publication/2018/2811-coacch-review-synthesis-updated-june-2018.pdf
3. Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju. Ministerstwo Środowiska 2008
4. Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030. Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r.
5. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2008. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
6. red. K. Potyrała 2011 Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej i środowiskowej. Wyd. Nauk. UP Kraków
Literatura uzupełniająca
Siemiński M. 2007 - Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Campbell B. 1995. Ekologia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Wolański L. 2006. Ekologia człowieka . Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Domka L. 2001. Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. PWN, Warszawa
Woynarowska B. 2008. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. , Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
Eliasz A. 1993. Psychologia ekologiczna. Instytut Psychologii PAN, Warszawa
Konarzewski M. 2015 Na początku był głód. PIW, Warszawa (rozdz. 6,7 ,11)
red. K. Potyrała i A. Walosik 2011 Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo Kubajak, Krzeszowice
Kiełczewski D.1999. Ekologia społeczna. Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok
Diamond J. 2020 – Strzelby zarazki stal. Krótka historia ludzkości. Wyd. Zysk ii S-ka, Poznań
W cyklu 2022:
SLiteratura podstawowa |
W cyklu 2023:
SLiteratura podstawowa |
W cyklu 2024:
SLiteratura podstawowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: