Immunologia ogólna 320-MS1-1IMO
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, przedmiot kierunkowy
Dziedzina i dyscyplina: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: I rok, semestr 2
Liczba godzin zajęć dydaktycznych:
wykład - 15 godz.
laboratorium - 15 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, metoda laboratoryjna, konsultacje.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 75 godz.
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 37,5 godz., w tym:
1) udział w wykładach: 15 godz.
2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz.
3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 7,5 godz. (egzamin 1,5 godz., kolokwium 1 godz., konsultacje 5 godz.)
praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 37,5 godz.
Wykład ma za zadanie przybliżyć studentom zasady organizacji układu odpornościowego organizmów, charakteryzować budowę oraz funkcje narządów limfatycznych i komórek immunokompetentnych, przedstawić etapy dojrzewania komórek obronnych, jak również etapy rozwoju różnych typów odpowiedzi obronnej, od momentu rozpoznania antygenu, poprzez jego obróbkę, prezentację komórkom efektorowym oraz indukowanie różnych typów reakcji obronnej.
Laboratoria poświęcone są zapoznaniu studentów z podstawowymi testami diagnostycznymi opierającymi się na reakcji antygen-przeciwciało i wskazaniu ich praktycznego wykorzystania w różnych obszarach życia społeczno-gospodarczego człowieka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. student zna podstawowe rodzaje komórek immunokompetentnych i opisuje ich budowę (KP6_WG2)
2. student wskazuje elementy struktury komórek immunokompetentnych organizmów i wiąże je z różnymi etapami reakcji obronnych, w których te elementy uczestniczą (KP6_WG2)
3. student potrafi wyjaśnić różnice między podstawowymi typami mechanizmów odporności tj. wrodzoną i nabytą oraz komórkową i humoralną (KP6_WG2)
4. student zna aktualne problemy badań przyrodniczych oraz podstawowe metody stosowane w laboratoriach diagnostycznych (KP6_WG6).
Umiejętności:
5. student potrafi wykorzystywać podstawowe narzędzia laboratoryjne, jak również potrafi stosować metodykę nauk przyrodniczych w celu prowadzenia prostych badań biologicznych oraz przygotowania ich dokumentacji (KP6_UW1)
6. student potrafi odnajdywać i weryfikować informacje i dane przyrodnicze pochodzące z różnych źródeł w języku ojczystym i obcym na poziomie B2 w celu stałego poszerzania swoich kwalifikacji (KP6_UK1)
7. student posługuje się terminologią fachową w celu opisu procesów związanych z mechanizmami odporności (KP6_UK3)
8. student potrafi współdziałać w zespołach badawczych w celu rozwiązywania różnorodnych problemów o charakterze interdyscyplinarnym (KP6_UO2).
Kompetencje społecznie:
9. student jest świadom konieczności krytycznej oceny swojej wiedzy i umiejętności oraz dostępnych treści w oparciu o specjalistyczne źródła informacji naukowej (KP6_KK2)
10. student jest świadom konieczności utrzymywania dbałości o bezpieczeństwo pracy w laboratorium oraz poszanowania pracy własnej i innych (KP6_KR2).
Kryteria oceniania
Wykład: pisemny egzamin z pytaniami typu zamkniętego. Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium na ocenę pozytywną. Laboratorium: zaliczenie na ocenę pozytywną (test obejmujący zarówno zadania typu otwartego, jak i zamkniętego).
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. J. Gołąb, M. Jakóbisiak, W. Lasek, T. Stokłosa. Immunologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010.
2. I. Roitt, J. Brostoff, D. Male. Immunologia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL & Wydawnictwo Medyczne Słotwiński Verlag, Warszawa - Bremen, 2000.
3. W. Deptuła, M. Stosik. Immunologia dla biologów. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1998.
Literatura uzupełniająca:
1. J. H. L. Playfair, B. M. Chain. Immunologia w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2005.
2. B. Płytycz, Z. Gliński, J. Jarosz, M. Książkiewicz-Kapralska, M. Markowska, K. Skwarło-Sońta. Immunologia porównawcza. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999.
3. Litwin J.A., Gajda M. 2011. Podstawy technik mikroskopowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.
4. Kandefer-Szerszeń M., Zdzisińska B. [red.] 2013. Ćwiczenia z immunologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin.
5. Izdebska-Szymona K. 1990. Ćwiczenia z immunologii: skrypt dla studentów biologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa.
6. Gościcka T. [red.] 1979. Ćwiczenia z immunologii. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: