Podstawy fizjologii zwierząt 320-MS1-3PFZ
Kierunek studiów: mikrobiologia
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, nauki biologiczne
Rok studiów /semestr: III rok pierwszego stopnia / semestr zimowy
Liczba godzin zajęć dydaktycznych : Wykład – 15 godz.; Laboratorium – 45 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, praca z literaturą, konsultacje, metoda laboratoryjna, pomiar, analiza wyników.
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz. w tym:
1)udział w wykładach: 15 godz.;
2)udział w zajęciach laboratoryjnych: 45 godz.;
3)przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 37 godz.;
udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 3 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela : 63 godz.,
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 85 godz.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie rolę i budowę komórek prokariotycznych i eukariotycznych, pseudotkanek oraz tkanek, narządów i organów (KP6_WG2)
Student zna i rozumie procesy biochemiczne związane z interakcjami pomiędzy organizmami wyższymi i mikroorganizmami (KP6_WG4)
Umiejętności:
Student potrafi wykorzystywać podstawowe narzędzia laboratoryjne i metodykę nauk przyrodniczych w celu prowadzenia prostych badań biologicznych ze szczególnym uwzględnieniem mikrobiologii, a także prowadzić ich dokumentację (KP6_UW1)
Student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu biochemii, genetyki, anatomii i fizjologii w celu wykazania jedności i różnorodności świata organizmów żywych (KP6_UW2)
Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną i zespołową uwzględniając zasady BHP i ergonomii, dobierać według potrzeb właściwe metody i narzędzia badawcze oraz techniki informacyjno-komunikacyjne (KP6_UO1)
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do wypełniania zobowiązań na rzecz środowiska społecznego poprzez identyfikowanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego oraz zdrowia publicznego (KP6_KO1)
Kryteria oceniania
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie pisemnych kolokwiów (laboratorium) i pisemnego
egzaminu (wykład). Wymagana jest ocena pozytywna ze wszystkich zaliczeń.
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodnie z kryteriami określonymi w §23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w
Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Krzymowski T., Przała J. (red). 2015. Fizjologia zwierząt. PWRiL, Warszawa
Literatura uzupełniająca:
1.Traczyk W. Z., Trzebski A. (red.) 2004. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej PZWL, Warszawa.
2. Ganong W. 2007. Fizjologia. Podstawy fizjologii lekarskiej, PZWL, Warszawa
3. Schmidt-Nielsen K. 2008. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, PWN, Warszawa.
4. Kawiak J., Mirecka J., Olszewska M., Warchoł J. (red.) 1998. Podstawy cytofizjologii, PWN, Warszawa.
5. Berg JM, Stryer L., Tymoczko JL, . GattoGJ. 2018. Biochemia, PWN, Warszawa.
6. Lizarbe B., Benitez A, Brioso GA, Sánchez-Montañés M, López-Larrubia P, Ballesteros3 P, and Cerdán S. 2021. Hypothalamic
metabolic compartmentation during appetite regulation as revealed by magnetic resonance imaging and spectroscopy methods. (https://
www.researchgate.net/publication/
239948701_Hypothalamic_metabolic_compartmentation_during_appetite_regulation_as_revealed_by_magnetic_resonance_imaging_and_spectroscopy_7. Schwartz MW, Woods SC, Porte D, Seeley RJ, Baskin, DG. 2000. Central Nervous system control of food intake. Nature 404(6778):
661-71
(https://www.researchgate.net/publication/12550799_Central_Nervous_system_control_of_food_intake)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: