Projektowanie i realizacja pracy dydaktycznej 320-PS2-2PPD
Podczas zajęć studenci poznają założenia projektowania pracy dydaktycznej oraz warunki zapewniania wysokiej skuteczności i efektywności nauczania biologii w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Zakłada się wyposażenie studentów w umiejętności analizy podstawy programowej,
programów nauczania biologii wraz z ich obudową dydaktyczna, doskonalenia konstruowania planów metodycznych w zależności od założonych celów, przyjętej strategii kształcenia i metod nauczania. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w umiejętność dydaktycznego przetwarzania wiedzy biologicznej z poziomu uniwersyteckiego na poziom szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, szczególnie związanej z rozwiązywaniem problemów biologicznych na lekcjach. Celem zajęć z jest przekonanie studentów o konieczności ustawicznego uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu dydaktycznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji.
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne i nauki biologiczne, biologia
Rok studiów/semestr: studia drugiego stopnia (II rok – semestr trzeci).
Wymagania wstępne: przedmiotu wprowadzające – dydaktyka biologii w szkole podstawowej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy zajęć:
Laboratoria– 30 godz.
ECTS 1
Bilans nakładu pracy studenta: ogólny nakład pracy studenta: 45 godz. w tym:
udział w laboratoriach: 30 godz.;
udział w konsultacjach, zaliczeniach 4 godz.;
przygotowanie do zajęć, zaliczeń, egzaminu 11 godz.;
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz., 1,5 pkt. ECTS.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 45 godz., 1,5 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- tworzyć sytuacje dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; KP7_UW11
- projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych uczniów; KP7_UW9
- rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; KP7_UO2
- skutecznie projektować i realizować pracę w zespołach uczniów; KP7_UO3
- porozumiewać się i tworzyć dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej; KP7_KO2
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: aktywność na zajęciach, umiejętność pracy w grypach, student ma prawo do jednej nieobecności, wykonanie prac
Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie dyskusji podczas laboratoriów, na podstawie wykonanych prac praktycznych (zespołowych i indywidualnych) i udziału w dyskusji, aktywności na zajęciach. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww.
Wymagana jest obecność w czasie laboratoriów (dopuszczalna 1 nieobecność)
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych z
zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach z przedmiotu, a stosowane zasady są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Stawiński W. red. 2006 – Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, W-wa
Dylak S. 2013 - Architektura wiedzy w szkole. Difin, Warszawa
Gołębniak B., D., red. 2002 – Uczenie metodą projektów. WSiP, W-wa
Petty G. 2010– Nowoczesne nauczanie: praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot
pod red. K. Potyrały i A. Walosik 2011 – Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Podręcznik akademicki. Wyd. Kubajak, Krzeszowice
red. K. Potyrała 2011 – Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Biologia i przyroda. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 tom 1.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018 r. poz. 467)
W cyklu 2022:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 tom 1.) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: