Internet rzeczy (IoT) 390-FG1-3IOT
Profil studiów: ogólnoakademicki.
Forma studiów: stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł: Kształcenie specjalistyczne).
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina: nauki fizyczne, informatyka.
Specjalność, poziom kształcenia : fizyka gier komputerowych i robotów, studia pierwszego stopnia.
Rok studiów/semestr: 3 rok/6 semestr.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: laboratorium - 45 godz.
Punkty ECTS: 2.
Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów: 2 punkty ECTS; zajęcia o charakterze praktycznym: 2 punkty ECTS; zajęcia z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty kształcenia dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 1 punkt ECTS.
Tematyka zajęć:
- Arduino Uno i moduły sieciowe z kontrolerem W5100 (Ethernet Shield). Konfiguracja lokalnej sieci komputerowej. Protokoły: UDP, TCP i HTTP.
- Moduły WiFi z mikrokontrolerami ESP8266 i ESP32. Programowanie ESP8266 i ESP32 w Arduino IDE oraz za pomocą języków skryptowych.
- Internetowa aplikacja monitorująca i sterująca układami Arduino, ESP8266 i ESP32 (HTML5, JavaScript, jQuery, WebSockets).
- Zdalna aktualizacja oprogramowania mikrokontrolerów z zastosowaniem technologii OTA.
- Kontrolowanie Raspberry Pi przez interfejs WWW (Python i framework Bottle oraz JavaScript i AJAX).
- Protokół MQTT i broker Mosquitto.
- Projekt Tasmota.
- Projekt OpenPLC (protokoły Modbus TCP i Modbus RTU).
- ESP32-CAM
- Arduino z modułem WiFi RS232.
- Raspberry Pi i Node-RED (sterowanie układami Arduino i ESP8266, tworzenie graficznego interfejsu, protokół MQTT).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Programowanie obiektowe
Programowanie skryptowe
Programowanie strukturalne
Systemy operacyjne
Wstęp do elektroniki
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W24: ma podstawową wiedzę z zakresu algorytmiki i struktur danych
K_W25: zna podstawy programowania w wybranym języku wyższego poziomu
K_W27: zna budowę i rozumie fizyczne podstawy działania wybranych podzespołów elektroniki analogowej i cyfrowej, w zakresie przewidzianym programem specjalności
K_W28: zna budowę wybranych elektronicznych przyrządów pomiarowych i rozumie zasady ich działania, w zakresie przewidzianym programem specjalności
K_U22: umie pracować w środowisku różnych systemów operacyjnych oraz korzystać z wybranych programów aplikacyjnych
K_U23: umie napisać prosty program komputerowy w wybranym języku programowania, skompilować go i uruchomić
K_U25: umie wyszukiwać i wykorzystywać specjalistyczne oprogramowanie komputerowe w zasobach Internetu z poszanowaniem własności intelektualnej oraz zasad użytkowania
K_U27: umie ze zrozumieniem i krytycznie korzystać z literatury i zasobów Internetu w odniesieniu do zagadnień elektroniki w zakresie przewidzianym programem specjalności
K_U35: potrafi optymalnie dobrać zestaw przyrządów do zadania pomiarowego w zakresie przewidzianym programem specjalności
K_K01: zna ograniczenia swojej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
K_K05: potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze i zasobach Internetu, także w językach obcych
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie punktacji:
- maksymalnie 15 punktów za pracę na zajęciach,
- maksymalnie 15 punktów za prace domowe.
Oceny i odpowiadające im przedziały punktowe:
2: 0..14; 3: 15..17; 3,5: 18..19; 4: 20..22; 4,5: 23..24; 5: 25..30
Literatura
Podstawowa:
- „Internet rzeczy. Budowa sieci z wykorzystaniem technologii webowych i Raspberry Pi”, Dominique D. Guinard, Helion 2017
- "Raspberry Pi. Receptury" - wydanie III, Simon Monk, Helion 2020
- „Arduino. 65 praktycznych projektów”, John Boxall, Helion 2014
- „Arduino dla początkujących. Kolejny krok”, Simon Monk, Helion 2015
- „Arduino. Automatyka domowa dla każdego”, Marco Schwartz, Helion 2015
- „Python. 14 Twórczych projektów dla dociekliwych programistów”, Mahesh Venkitachalam, Helion 2016.
- "Internet rzeczy", Mariusz Duka, Helion 2023.
- Źródła internetowe: https://randomnerdtutorials.com; https://github.com/marcoschwartz/aREST; http://virtuino.com/; https://www.atnel.pl/download/elektronika/atb_wifi/ATNEL-WIFI232-T_PL.pdf; https://tasmota.github.io/docs/; https://nodered.org
Uzupełniająca:
- "Roboty JavaScript od podstaw", R. Waldron, Backstop Media, Helion 2016
- „Komputerowe systemy automatyki przemysłowej”, Roman Kwiecień, Helion 2014
- „Internet rzeczy IoT i IoE w symulatorze Cisco Packet Tracer”, Jerzy Kluczewski, Itstart 2018.
W cyklu 2022:
Podstawowa:
Uzupełniająca:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: