Filozofia nowych mediów 430-KS2-1FNM
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: mieszane (stacjonarne i zdalne)
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Moduł 4 przedmioty specjalnościowe
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki o kulturze i religii, filozofia
Rok studiów/semestr: I/II (studia drugiego stopnia)
Wymagania wstępne (opcjonalnie): wiedza z komunikacji medialnej, historii filozofii, antropologii kultury.
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium.
Metody dydaktyczne : Dyskursywna prezentacja stanowisk; dyskusje tradycyjne i panelowe. Konsultacje. Zaliczenie zajęć – aktywność na zajęciach, rozmowa egzaminacyjna. Warunek przystąpienia do rozmowy zaliczeniowej – obecności (dopuszczalne dwie nieobecności).
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach i in.) - 30 h
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2 h
Przygotowanie do egzaminu i obecność na rozmowie egzaminacyjnej - 33 h
Przygotowanie do zajęć - 35 h
Razem: 100 h
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 32 h
o charakterze praktycznym - 68h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (KA7_WG2, KA7_WG3, KA7_WK2) absolwent zna i rozumie różne stanowiska badaczy zajmujących się nowymi mediami i kulturą, wobec wytworów techniki i procesów zmierzających implementacji ich do życia społecznego. Student poznaje również terminologię pojawiającą się w literaturze przedmiotu.
Umiejętności (KA7_UW1, KA7_UW4, KA7_UK2) absolwent potrafi analizować zjawiska wchodzące w obręb szeroko rozumianej filozofii nowych mediów. Zestawiając z sobą różne problemy i stanowiska badawcze (dotyczące aksjologii techniki, estetyki nowych mediów, kultury cyfrowej itd.) potrafi prowadzić merytoryczną argumentację na wybrane tematy.
Kompetencje społeczne (KA7_KK1, KA7_KK2, KA7_KO2) absolwent jest gotów do polemiki i konstruktywnej krytyki zmian, jakie zaszły na przestrzeni lat w kulturze i społeczeństwie, poprzez powszechnie wprowadzenie technologii cyfrowej. Absolwent jest również w stanie podjąć postawę wartościującą, dostrzegając pozywane i negatywne zmiany wynikające z korzystania z nowych mediów.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie aktywności na zajęciach oraz rozmowy zaliczeniowej. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, które można odrobić na wyznaczonych konsultacjach.
Literatura
1) Peter Lunenfeld, Unimodernizm: info-triaż, przyczepne media i niewidzialna wojna ściągania z udostępnianiem. Tłum. Paweł Frelik, w: Kulturowe kody technologii cyfrowych, Wydawnictwo WSPA, 2011.
2) Carl Jonscher, Życie okablowane: kim jesteśmy w epoce przekazu cyfrowego? przeł. Lech Niedzielski, Wydawnictwo MUZA SA, 2001.
3) Martin Lister, et al. Nowe media. Wprowadzenie. przeł. Marta Lorek, et al. Wydawnictwo UJ, 2009.
4) Anne Friedberg, Wirtualne okno. Od Albiertiego doMicrosoftu, Agnieszka Rejniak-Majewska i Michał Pabiś-Orzeszyna, Oficyna Naukowa, 2012.
5) Kieran Levis, Twórcy i ofiary ery Internetu, przeł. Anna D. Czajkowska, Wydawnictwo MUZA SA, 2010.
6) Filozofia informatyki. Antologia, opracowanie i tłum. Roman Murawski, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014.
7) John R. Searle, Umysł, mózg i nauka, przeł. Jerzy Bobryk, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1995.
7) Erich Fromm, Rewolucja nadziei. Ku uczłowieczonej technologii, przeł. Agnieszka Kochan, Vis-a-vis / Etiuda, 2013.
8) Manfred Spitzer, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, przeł Andrzej Lipiński, Dobra Literatura, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: