Film i fotografia w mediach cyfrowych 430-KS2-2FFC
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 7b: przedmioty specjalizacyjne - komunikowanie w mediach cyfrowych
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne, nauki o sztuce; nauki społeczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach
Rok studiów/semestr: II rok/3 semestr (studia drugiego stopnia)
Wymagania wstępne:
Kultura audiowizualna, Sztuka nowych mediów, Film w kulturze - zakres podstawowy
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz., konwersatoria
Punkty ECST - 4
Bilans nakładu pracy studenta
(Rodzaj aktywności/liczba godzin)
Udział w konwersatoriach – 30 godz.
Udział w konsultacja stacjonarnych i/lub online - 19 godz.
Przygotowanie do zajęć – 50 godz.
Egzamin - 1 godz.
Razem: 100 godz./4 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe:
(Liczba godzin/Punkty ECTS)
Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 50 godz./2 pkt. ECTS
- nakład pracy studenta niewymagający bezpośredniego udziału nauczyciela – 50 godz. / 2 pkt. ECTS
W cyklu 2022:
Przedmiot łączy wiedzę na temat filmu i fotografii w mediach cyfrowych, pojęcia estetyki fotografii cyfrowej, analizy fotograficznych obrazów cyfrowych. Przestawieniem statusu obrazu w mediach społecznościowych ( np. Instagram, Facebook, YouTube) jako formy autoprezentacji w kontekście kultury narcyzmu i konieczności samodoskonalenia się. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: w sali |
Efekty kształcenia
A) Wiedza
Student zna i rozumie:
W_01 klasyczne i współczesne dokonania, ośrodki i szkoły badawcze kluczowe dla studiów kulturoznawczych i wie o potrzebie ciągłego uzupełniania wiedzy na poziomie zaawansowanym;
W_02 normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania komunikacyjne w nowych mediach;
W_03 – w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze digitalnej, ma wiedzę o zależnościach między nimi opartych na procesach i zachowaniach komunikacyjnych.
KA7_WG2, KA7_WK1, KA7_WK2.
B) Umiejętności
Student potrafi:
U_01 w pogłębiony, innowacyjny sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych metod i źródeł (pisanych, ikonicznych i elektronicznych etc.);
U_02 rozpoznać rożne wytwory kultury digitalnej oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę oraz interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych;
U_03 pisać rozprawy teoretyczne i krytyczne, wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru metodologii badawczej i literatury, bądź opracowania nowych metod i narzędzi analizy teoretycznej oraz krytycznej;
U_04 przygotować się do dyskusji i przeprowadzić ją, posiadając pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania,
z wykorzystaniem własnych poglądów i odniesieniem ich do poglądów różnych autorów;
U_05 przygotować wystąpienie ustne (referat) i prezentacje multimedialne lub przeprowadzić debatę w języku polskim lub obcym,
z wykorzystaniem różnych samodzielnie dobranych ujęć teoretycznych
i różnych źródeł;
U_06 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne, wizualne i multimedialne etc.), samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności
i kariery zawodowej.
KA7_UW1, KA7_UW3, KA7_UW6, KA7_UK2, KA7_UK5, KA7_UU2.
C) Kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
K_01 krytycznej analizy posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, umiejętności ich samodzielnego poszerzania, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K_02 przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury digitalnej w celu rozwiązywania problemów poznawczych, praktycznych;
K_03 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego;
K_04 organizowania pracy własnej i pracy zespołowej oraz jej krytycznej oceny i przemodelowania w sposób przedsiębiorczy;
K_05 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania
i oceny wytworów kultury digitalnej, prawidłowego identyfikowania
i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, podtrzymywania etosu zawodowego.
KA7_KK1, KA7_KK2, KA7_KO2, KA7_KO3, KA7_KR2.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się pracą egzaminacyjną, która polega na realizacji praktycznego projektu .Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny jest
aktywna obecność na konwersatoriach i zaliczenie pracy praktycznej.
Literatura
Literatura podstawowa:
N. Mirzoeff, Czym jest kultura wizualna?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.
W.J.T. Mitchell, Przedstawienie widzialnego: krytyka kultury wizualnej, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.
D. Kellner, Społeczeństwo spektaklu, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.
B. Österman Obrazowe opowieści, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.
H. S. Becker, Czy fotografie mówią prawdę?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.
P. Zawojski, Fotografia cyfrowa, w: Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002.
J. Musiał, Fotografia jako przestrzeń kulturowa. Obraz- media- autor, Katowice 2008.
B.Jaskowska, O kulturze konwergencji słów kilka, w:Biuletyn EBIB, nr 1/2008.
H. Jenkins, W poszukiwaniu papierowego jednorożca: Matrix i opowiadanie transmedialne, (w: ) idem Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł.M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007, s. 93-129.
I. Kurz,” I got you tube”. Kino a serwis YouTube.com- odmiany kinofilii, w: Pogranicza audiowizualności, pod red. A. Gwoździa, Kraków 2010.
K Maciejak, YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Kraków 2018, s. 71–103, 107–280.
J. Kubś Nasz klient, nasz fan? Crowdfunding subskrypcyjny jako nowa forma komunikacji z odbiorcą, „Studia i Perspektywy Medioznawcze, Media w środowisku cyfrowym” 2020, nr 2.
K. Kopczyński , Interaktywny film dokumentalny – historia i perspektywy rozwoju (w:) Media – Kultura – Komunikacja Społeczna,tom 2, nr 13 (2017), s. 69–83.
M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Kraków 2016. ( wybrane rozdziały)
M. Filiciak , Media, wersja Beta. Film w czasach gier komputerowych
i internetu, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2013.
M. Lister , „Fotografia w epoce obrazowania elektronicznego”, (w:)
P. Zawojski (red.), Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia, przeł.
J. Kucharska, K. Stanisz, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017.
Lista lektur uzupełniających:
Piotr Zawojski, Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Wprowadzenie, w : Teoria i estetyka fotografii cyfrowej, pod red. Piotra Zawojskiego, Warszawa 2017.
Fotospołeczeństwo : antologia tekstów z socjologii wizualnej, pod red. Malgorzaty Boguni-Borowskiej i Piotra Sztompki, Kraków 2012.
Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia, pod red. Piotra Zawojskiego, Warszawa 2017.
Karl Sierek, Fotografia, kino i komputer,Aby Warburg jako teoretyk mediów, Warszawa 2017.
Eugeniusz Wilk , Iwona Kolasińska - Pasterczyk, Nowa audiowizualność- nowy paradygmat kultury, Kraków 2008.
Bruce Blok,Opowiadanie obrazem, tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, Warszawa 2010.
Michałowska Marianna, Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii, Kraków 2004.
Cotton Charlotte, Fotografia jako sztuka współczesna, Kraków 2010.
Andre Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: