Serologia 320-MS1-3SER
Kierunek studiów: biologia
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, przedmiot kierunkowy
Dziedzina i dyscyplina: dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, dyscyplina nauki biologiczne
Rok studiów/semestr: III rok, semestr 6
Liczba godzin dydaktycznych:
wykład - 15 godz.
konwersatorium - 15 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, samodzielna praca studenta z literaturą, dyskusja, konsultacje.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
ogólny nakład pracy studenta związany z zajęciami: 50 godz.
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz., w tym:
1) udział w wykładach: 15 godz.
2) udział w zajęciach pozawykładowych: 15 godz.
3) udział w konsultacjach/zaliczeniach/egzaminie: 2 godz. (egzamin 1 godz., konsultacje 1 godz.)
praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć/zaliczeń/egzaminów): 18 godz.
Na wykładach omawiane są zagadnienia dotyczące rodzaju materiału biologicznego wykorzystywanego w badaniach serologicznych (np. krew, surowica, osocze). Charakteryzowane są wybrane układy grupowe krwi (np. ABO, Rh, MNS, Kell, Duffy, Kidd, Lewis), aspekty genetyczne i biochemiczne zróżnicowania antygenów grupowych krwi, poruszana jest tematyka przeciwciał grupowych krwi. Wykłady omawiają też zagadnienia dotyczące przyczyn pojawiania się niedokrwistości hemolitycznych oraz anemii immunohemolitycznych. Studenci poszerzają wiedzę o chorobie hemolitycznej płodu i noworodka (ChHPN). Poruszana jest również tematyka dotycząca zasad doboru krwi do przetoczeń, a także hemolitycznych powikłań poprzetoczeniowych. Część wykładów poświęcona jest szczegółowej charakterystyce składu i znaczenia płynów ciała w modulowaniu odporności u zwierząt bezkręgowych, jak również przebiegu reakcji antygen-przeciwciało u kręgowców (z pominięciem ssaków).
W ramach konwersatoriów studenci samodzielnie przygotowują prezentacje multimedialne z zakresu diagnostyki serologicznej (w tym również hematologicznej i immunologicznej) różnych jednostek chorobowych. Tematy prezentacji proponowane są przez koordynatora przedmiotu, studenci mogą zgłaszać własne propozycje tematów prezentacji multimedialnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. student zna budowę struktur komórkowych, tkanek, narządów i organów, rozumie rolę tych struktur w funkcjonowaniu organizmu (KP6_WG2)
2. student zna procesy biochemiczne związane z interakcjami pomiędzy organizmami (KP6_WG4)
3. student zna aktualne problemy badań przyrodniczych (KP6_WG6)
4. student zna podstawowe metody stosowane w laboratoriach diagnostycznych (KP6_WG6)
5. student zna fundamentalne prawa z dziedziny nauk ścisłych i przyrodniczych (KP6_WG7).
Umiejętności:
6. student potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu biochemii, genetyki, anatomii i fizjologii do wyjaśniania podłoża różnorodnych reakcji zachodzących poziomie komórkowym (KP6_UW2)
7. student samodzielnie odnajduje i weryfikuje informacje i dane przyrodnicze pochodzące z różnych źródeł w języku ojczystym i obcym na poziomie B2 (KP6_UK1)
8. student wykorzystuje techniki multimedialne w celu prezentacji i popularyzacji wyników badań, opinii i teorii naukowych (KP6_UK2)
9. student stosuje podstawową i specjalistyczną terminologię fachową w języku ojczystym oraz języku obcym na poziomie B2 (KP6_UK3).
Kompetencje społeczne:
10. student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i umiejętności (KP6_KK2)
11. student jest gotów do krytycznej analizy informacji z różnych źródeł, jest świadomy konieczności oceny ich wiarygodności (P6_KK2).
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny na ocenę (test zamknięty). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena z zaliczenia
konwersatorium.
Konwersatorium: zaliczenie na ocenę (na zaliczenie składa się ocena merytoryczna treści zawartych w prezentacji multimedialnej
przygotowanej samodzielnie przez studenta, ocena doboru literatury fachowej, ocena umiejętności wyrażania swoich sądów i opinii podczas dyskusji ogólnej).
Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych są zgodne z ogólnymi wymaganiami określonymi w § 23 ust. 6 Regulaminu Studiów
Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Szutowicz A., Raszeja-Specht A. 2010. Diagnostyka laboratoryjna. Gdański Uniwersytet Medyczny. Gdańsk
(https://te.1lib.pl/book/3525006/e29676)
2. Mariańska B., Fabijańska-Mitek J., Windyga J.2006. Badania laboratoryjne w hematologii: podręcznik dla słuchaczy studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa.
3. Buczek J. [red.] 2000. Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
1. Łukasik E., Waśniowska K. 2016. Antygeny układu grupowego Duffy: budowa, właściwości serologiczne i funkcja. Postępy Hig Med Dośw (online) 70: 143-161, e-ISSN 1732-2693
(https://phmd.pl/api/files/view/116837.pdf)
2. Czerwiński M. 2015. Grupy krwi - minusy i plusy. Czy antygeny grupowe krwi chronią nas przed chorobami zakaźnymi? Postępy Hig Med Dośw (online) 69: 703-722, e-ISSN 1732-2693
(https://phmd.pl/api/files/view/116339.pdf)
3. Matysiak M. 2014. Anemia - the most important problem in mother and child care. Family Medicine & Primary Care Review 2: 185-188 (http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-1df99ec7-0bf7-4e0e-baf9-4221c34f8f2f)
4. Guz K., Orzińska A., Kopeć I., Krzemienowska M., Smolarczyk-Wodzyńska J., Brojer E. 2010. Aktualny stan i perspektywy nieinwazyjnej diagnostyki prenatalnej w konfliktach matczyno-płodowych. Journal of Transfusion Medicine 3: 144-154
(https://journals.viamedica.pl/journal_of_transfusion_medicine/article/view/28411)
5. Łętowska M., Żupańska B. 2009. Współczesne poglądy na niektóre powikłania poprzetoczeniowe. Acta Haematologica Polonica 40: 407-423 (https://docplayer.pl/28737374-Wspolczesne-poglady-na-niektore-powiklania-poprzetoczeniowe.html)
6. Smolarek D., Krop-Wątorek A., Waśniowska K., Czerwiński M. 2008. Molekularne podstawy układu grupowego ABO. Postępy Hig Med Dośw. (online) 62: 4-17, e-ISSN 1732-2693
(http://31.186.81.235:8080/api/file/view/2701.pdf).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: