Przygotowanie do egzaminu dyplomowego 470-HS1-3PED
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina: nauki humanistyczne
Dyscyplina naukowa: historia
Rok studiów/semestr: rok III, semestr 6
Wymagania wstępne: Uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej i Polski
Ramy merytoryczne zajęć: W oparciu o posiadane i rozwijane w ramach konsultacji indywidualnych kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-edytorskie, studiujący konceptualizują i realizują pod kierunkiem opiekuna naukowego projekt badawczy w postaci pracy licencjackiej.
Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania prac licencjackich z zakresu historii .
Proces przygotowania takiej rozprawy naukowej wymaga pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Od studiujących wymaga się zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji projektu w postaci pracy licencjackiej, według wymogów obowiązujących w WH UwB. Na każdym etapie opracowywania rozprawy odbywają się konsultacje z opiekunem naukowym, podczas których studiujący omawiają i prezentują kolejne rozdziały pracy.
Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych u przygotowujących prace licencjackie (nakreślenie granic obszaru badawczego) (etap I). Drugim celem jest wypracowanie koncepcji pracy, tj. jej tematu i struktury (etap II). Trzecim celem jest kontrola i korygowanie w trakcie procesu twórczego osiąganych przez piszących efektów, tak by do formalnej oceny mogła trafić możliwie najbardziej dopracowana wersja tekstu (etap III).
Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 0
Metody dydaktyczne: Konsultacje indywidualne z prowadzącym w porze dyżuru. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Punkty ECTS: 8
Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe):
•Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............15X1godz .= 15godz.
•Realizacja zadań projektowych........................................30X6godz.= 180 godz.
•Razem…………………………………………………......................................................195 godz.
Nakład pracy studenta:
wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela.…........15 godz. 0,5 pkt ECTS
o charakterze praktycznym….....................……………………….180 godz. 7,5 pkt ECTS
Łącznie ………………………………………………………………………...............………………8 pkt ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
W cyklu 2024: | Ogólnie: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KP6_WG6 Studiujący zdają sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji i rozumieją ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WK2 Studiujący wiedzą o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_UW3 Studiujący potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UK1 Studiujący potrafią wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne
KP6_UO1 Studiujący uczestniczą w wykonywaniu zadań przydzielonych im w trakcie zajęć seminaryjnych i przygotowują rozprawę licencjacką
KP6_UU1 Studiujący samodzielnie zdobywają i analizują materiały źródłowe przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania i klasyfikowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_KK1 Studiujący wykształcili krytyczną świadomość ad. zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumieją potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych
KP6_KO1 Studiujący doceniają rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym
KP6_KR2 Studiujący uznają i szanują różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym
Kryteria oceniania
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest umiejętne zastosowanie w trakcie przygotowywania rozprawy licencjackiej podstawowej wiedzy warsztatowej zdobytej w toku studiów.
Literatura
•Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998.
•Gierz W., Jak pisać pracę licencjacką? Poradnik metodyczny, Gdańsk 1998.
•Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995.
•Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996.
•Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990.
•Mierzwa E., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001.
•Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000.
•Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001.
•Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001.
•Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997.
•Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: