Metodyka edukacji matematycznej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w klasach I-III 380-RS5-4JIN
Treści wykładów:
- Charakterystyka programu edukacji matematycznej we wczesnej edukacji a właściwości rozwojowe ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
- Przyczyny specyficznych trudności w uczeniu się matematyki i wyrównywanie braków.
- Elementy teorii mnogości w klasach I-III.
- Pojęcie działania i formuły matematycznej, własności działań.
- Funkcje i cele rachunku pamięciowego.
- Czynnościowe nauczanie matematyki.
- Algorytmy działań pisemnych.
- Rozwiązania metodyczne w edukacji matematycznej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Treści ćwiczeń:
- Kształtowanie orientacji w stosunkach przestrzennych, porządkowanie, klasyfikowanie.
- Wyodrębnienie i opisywanie cech wielkościowych.
- Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej, aspekty liczby.
- Kształcenie pojęcia dziesiątkowego układu pozycyjnego.
- Metody rozwiązywania zadań tekstowych.
- Kształtowanie pojęć geometrycznych.
- Rola i znaczenie środków graficznych i dydaktycznych.
- Cele i funkcje prac domowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
mieszany: w sali i zdalnie
Wymagania (lista przedmiotów)
Dydaktyka specjalna cz.2
Podstawy dydaktyki ogólnej
Podstawy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Podstawy psychologii ogólnej
Psychologia kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE
Psychologia rozwojowa
Wprowadzenie do pedagogiki
Wsparcie rodziny z dzieckiem ze SPE
Założenia (lista przedmiotów)
Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG1, Posiada pogłębioną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów prawidłowego i zaburzonego rozwoju oraz procesów socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się
KA7_WG9, Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć
KA7_WG10, Posiada uporządkowaną wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do prowadzenia zajęć w grupie uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych (zgodnie z wybraną specjalnością)
KA_7UW5, Potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
KA7_UU2 Potrafi korzystać ze współczesnych technologii wspomagających proces nauczania i uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Kryteria oceniania
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje multimedialne
Zaliczenie w formie testu (pytania wyboru).Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności zalicza są podczas konsultacji. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć predysponuje do niezaliczenia przedmiotu.
NAKŁAD PRACY STUDENTÓW
liczba godzin kontaktowych:
wykład - 10
ćwiczenia - 20
udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 2 h
liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 23 h
liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 20
Razem: 75 h
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 h/1,3 pkt ETCS
- o charakterze praktycznym: 43/1,7 pkt ETCS
sumaryczna liczba punktów ECTS - 3
W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila, telefonu, skype (według możliwości obu stron).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Cackowska M., (1993). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Poradnik metodyczny. Warszawa: WSiP.
2. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.
3. Gładkowska J., (2000). Pomóżmy dziecku z upośledzeniem umysłowym doświadczać przestrzeni. Orientacja przestrzenna w teorii, diagnozie i rozwoju dziecka. Warszawa: Wyd. WSPS.
4. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1985). Niepowodzenia w uczeniu się matematyku dzieci klas początkowych. Diagnoza i terapia. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
5. Kossakowski Cz., (2001). (red.). Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń: Wyd. edukacyjne akApit.
6. Nowik J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK.
7. Semadeni Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP.
8. Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E. i in. (2015). Matematyczna edukacja
wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
9. Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin: Wyd. UMCS.
10. Tkaczyk G., (1997). (red.). Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania i wychowania upośledzonych umysłowo. Lublin: AW-H AD.
11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).
Literatura uzupełniająca:
1. Antoszkiewicz E. (2016). Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim. Warszawa: ORE.
2. Węglarz-Masłowska M. (2020). Umiejętności matematyczne uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w wieku wczesnoszkolnym. (w:) Przegląd pedagogiczny, nr 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: