Metodyka pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach specjalnych 380-RS5-4JIR
Profil ogólnoakademicki
Studia stacjonarne jednolite
Przedmiot obowiązkowy
Pedagogika
Rok studiów IV/sem.VIII
Liczba godz.: 10 godz. wykładów i 10 godz. ćwiczeń
Podstawą realizowania treści z Metodyki pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach specjalnych są wiadomości, umiejętności i kompetencje studentów zdobyte na
zajęciach z przedmiotu Dydaktyka Ogólna.
Punkty ECTS - 5
Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, metody oglądowe, praca z
tekstem.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach – 10 godz.
Udział w ćwiczeniach – 20 godz.
Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 61 godz.
Udział w konsultacjach – 4 godz.
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 30 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:34h -1.1 ECTS
o charakterze praktycznym: 91h - 3.9 ECTS
W cyklu 2023:
Tematyka wykładów: |
W cyklu 2024:
Tematyka wykładów: |
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Dydaktyka specjalna cz. 1
Dydaktyka specjalna cz.2
Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Podstawy dydaktyki ogólnej
Podstawy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Podstawy psychologii ogólnej
Psychologia kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE
Psychologia rozwojowa
Wprowadzenie do pedagogiki
Wsparcie rodziny z dzieckiem ze SPE
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG5 - posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
KA7_WK4 - zna i rozumie terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki.
KA7_UW4 - potrafi wykorzystać na poziomie podstawowym wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji.
KA7_UK2 Potrafi komunikować się w sposób spełniający wymagania norm językowych.
KA7_UO2 - potrafi prowadzić zajęcia w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania i dostosować metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów ( w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z uwzględnieniem uczniów szczególnie uzdolnionych) oraz wykorzystywać zasady i metody uniwersalnego i indywidualnego projektowania zajęć.
KA7_KO1- jest przekonany o sensie, wartości potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, promowanie praw dziecka, ucznia i osób dorosłych z niepełnosprawnością oraz włączenia społecznego, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań profesjonalnych wynikających z roli nauczyciela
Kryteria oceniania
Metody: wykład, dyskusja, praca z tekstem, prezentacje multimedialne
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę – kolokwium.
Wykłady - egzamin ustny.
Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności zalicza są podczas konsultacji. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć predysponuje do niezaliczenia przedmiotu.
NAKŁAD PRACY STUDENTÓW
liczba godzin kontaktowych:
wykład – 10
ćwiczenia - 20
udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 4 h
liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 61 h
liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 30
Razem: 125 h
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 34h/1,9 pkt ETCS
- o charakterze praktycznym: 91/3,1 pkt ETCS
sumaryczna liczba punktów ECTS - 5
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę – kolokwium.
Wykłady: Egzamin w formie ustnej.
Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności zalicza są podczas konsultacji. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć predysponuje do niezaliczenia przedmiotu.
Ćwiczenia - obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach 2 jednostki dydaktyczne)
- aktywność na zajęciach
- egzamin ustny
Literatura
1. Bruno-Nowakowa H., Polkowska I. (1988) Zajęcia pozalekcyjne z dziećmi upośledzonymi umysłowo. WSiP, Warszawa.
2. Gałka E. (2004) Warsztat terapii zajęciowej – rozwiązania i wyzwania (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
3. Kott S. (2002) Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Warszawa.
4. Kowalik K. (1975) Wychowanie w internacie. Wybrane zagadnienia. WSiP, Warszawa.
5. Kozłowski J. (2008) Negatywne i pozytywne strony wychowania internatowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
6, Lindyberg I. (2008) Warsztat Terapii Zajęciowej – kultura organizacyjna a wyzwania rehabilitacji (w:) Bartnikowska U., Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Współczesne problemy pedagogiki specjalnej. Dyskursy pedagogiki specjalnej 7. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
7. Matyjas B. (1996) Metody pracy stosowane w warsztatach terapii zajęciowej a usprawnianie osób upośledzonych umysłowo (w:) Pańczyk J. (red.) Roczniki Pedagogiki Specjalnej. T. 7. Wydawnictwo WSPS. Warszawa.
8. Pietkiewicz M. (1988) Świetlica szkolna szansą do wykorzystania. WSiP, Warszawa.
9. Tronczyńska G., Łapko M. (2002) W stronę środowiska lokalnego. Ośrodek opiekuńczy dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym (w:) Pielecki A. (red.) Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych. Wydawnictwo UMCS, Lublin.
10. Żywanowska A. (2004) Integracyjna rola czasu wolnego osób niepełnosprawnością intelektualną (w:) Kosakowski Cz., Krause A. (red.) Rehabilitacja, opieka i edukacja specjalna w perspektywie zmian. Dyskursy pedagogiki specjalnej 3. Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
11. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 marca 2023 r.
w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty (Dz. U. z 2023 r. poz. 651).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: