Praca roczna w wybranej epoki 2 (wczesnonowożytnej lub historii XIX w.) 470-HS1-2PRE
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne 1 stopnia
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina: nauki humanistyczne
Dyscyplina naukowa: historia
Rok studiów/semestr: rok II, semestr 4
Wymagania wstępne: Uporządkowana chronologicznie i tematycznie wiedza z zakresu historii powszechnej oraz ziem polskich XIX w.
Ramy merytoryczne zajęć: W oparciu o posiadane i rozwijane w ramach konsultacji indywidualnych kompetencje personalno-społeczne i merytoryczno-edytorskie, studiujący konceptualizują i realizują pod kierunkiem opiekuna naukowego projekt badawczy w postaci pracy rocznej.
Założeniem przedmiotu jest: stworzenie studiującym warunków do przygotowania prac rocznych z zakresu historii XIX w. Proces przygotowania takiej rozprawy naukowej wymaga pracy samodzielnej w zakresie wybranego tematu. Od studiujących wymaga się zebrania materiałów, ich analizy, opracowania koncepcji pracy oraz realizacji projektu w postaci pracy rocznej, według wymogów obowiązujących w WHiSM UwB. Na każdym etapie opracowywania rozprawy odbywają się konsultacje z opiekunem naukowym, podczas których studiujący omawiają i prezentują kolejne rozdziały pracy.
Celem przedmiotu jest: po pierwsze – uściślenie zainteresowań naukowych u piszących pracę roczną (nakreślenie granic obszaru badawczego) (etap I). Drugim celem jest wypracowanie koncepcji pracy, tj. jej tematu i struktury (etap II). Trzecim celem jest kontrola i korygowanie w trakcie procesu twórczego osiąganych przez piszących efektów, tak by do formalnej oceny mogła trafić możliwie najbardziej dopracowana wersja tekstu (etap III).
Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 15
Metody dydaktyczne: Konsultacje indywidualne z prowadzącym w porze dyżuru. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe):
•Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............15X1godz .= 15godz.
•Realizacja zadań projektowych........................................30X4godz.= 120 godz.
•Razem…………………………………………………......................................................135 godz.
Nakład pracy studenta:
wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela.…........15 godz. 0,5 pkt ECTS
o charakterze praktycznym….....................……………………….120 godz. 4,5 pkt ECTS
Łącznie ………………………………………………………………………...............………………5 pkt ECTS
Wymagania (lista przedmiotów)
Nauki pomocnicze historii XIX i XX wiek cz.1
Nauki pomocnicze historii XIX i XX wiek cz.2
Vademecum studiów historycznych
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG6 Studiujący zdają sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji i rozumieją ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WK2 Studiujący wiedzą o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_UW3 Studiujący potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UK1 Studiujący potrafią przygotować referat seminaryjny oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne
KP6_UO1 Studiujący uczestniczą w wykonywaniu zadań przydzielonych im w trakcie zajęć na uczelni
KP6_UU1 Studiujący samodzielnie zdobywają i analizują materiały źródłowe przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania i klasyfikowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_KK1 Studiujący wykształcili krytyczną świadomość ad. zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumieją potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych
KP6_KO1 Studiujący doceniają rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym
KP6_KR2 Studiujący uznają i szanują różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym
Kryteria oceniania
Proces przygotowania pracy rocznej kończy się zaliczeniem na ocenę.
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uczestnictwo w konsultacjach i przygotowanie pracy rocznej.
Udział w konsultacjach nie ma wpływu na ocenę końcową. 100% oceny końcowej zależna jest od poziomu merytorycznego pracy rocznej.
Studiujący mają prawo do jednej nieobecności podczas konsultacji, niezależnie od powodu absencji.
Każda następna nieobecność musi być zaliczona podczas dyżuru.
Terminarz dyżurów dostępny na tablicy ogłoszeń i stronie internetowej WH UwB
Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studiujących.
Literatura
•Dominiczak H., Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 1998.
•Ihnatowicz I., A. Biernat, Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003.
•Instrukcja edytorsko-bibliograficzna WHiSM UwB
•Lindsay D., Dobre rady dla piszących teksty naukowe, Wrocław 1995.
•Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe, Gdańsk 1996.
•Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990.
•Mierzwa E., Historyka. Wstęp do badań historycznych, Piotrków Trybunalski 2001.
•Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000.
•Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 2000.
•Stachowiak Z., Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, Warszawa 2001.
•Świeżawski A., Warsztat naukowy historyka. Wstęp do badań historycznych, Częstochowa 2001.
•Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1997.
•Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: