Podstawy metodologii nauk społecznych 380-DS5-3GJH
Opis:
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: studia magisterskie jednolite
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: III rok, sem. VI
Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów):
Podstawy pedagogiki, dydaktyka ogólna, psychologia ogólna, pedagogika społeczna, socjologia wychowania.
Przedmiot jest realizowany w postaci wykładów i ćwiczeń. Zadaniem wykładu jest wprowadzenie w problematykę, zasygnalizowanie najistotniejszych kwestii, a podczas ćwiczeń dyskusja i podawanie odpowiednich przykładów, wykonywanie zadań przedmiotowych.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., ćwiczenia - 15 godz.
Metody dydaktyczne – prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach i ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
opracowanie koncepcji badań 8
przygotowanie do zaliczenia wykładu: 20 godz.
Udział w konsultacjach - 2
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz.
o charakterze praktycznym: 90 godz. (3 ECTS)
W cyklu 2022:
Opis: Punkty ECTS: 3 |
W cyklu 2023:
Opis: Punkty ECTS: 3 |
W cyklu 2024:
Opis: Punkty ECTS: 3 |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent: zna i rozumie:
• metodologię badań naukowych stosowanych w dziedzinie nauk społecznych (KA7_WG9);
• terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań naukowych w zakresie pedagogiki przedszkolnej, szkolnej i alternatywnej; (KA7_WG10);
• zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (KA7_WG11);
Absolwent potrafi:
• współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych (KA7_UU2);
• rozróżniać orientacje metodologiczne w badaniach naukowych, formułować cele i problemy badawcze, stosować dobór adekwatnych, metod i technik, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej (KA7_UU4);
Absolwent jest gotów do:
• posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka (KA7_KR1).
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
wykład zaliczenie na ocenę, pisemne; pytania problemowe;
ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie: aktywność podczas ćwiczeń; wykonanie zadań przedmiotowych;
51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej.
50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010.
Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.
Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.
Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006.
Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018.
Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004.
Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2022:
- |
W cyklu 2023:
- |
W cyklu 2024:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: