Podstawy metodologii nauk społecznych 380-OS1-2GJH
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: studia pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: II rok, sem. IV
Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów:
podstawy pedagogiki, dydaktyka ogólna, psychologia ogólna, pedagogika społeczna
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:
1. Znajomość podstawowej terminologii stosowanej w pedagogice ogólnej, dydaktyce i pedagogice społecznej.
2. Elementarna wiedza o nauce i jej funkcjach.
3. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz., ćwiczenia - 15 godz.
Metody dydaktyczne – prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach
Punkty ECTS:2
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach i ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.
przygotowanie do zaliczenia wykładu: 8 godz.
Udział w konsultacjach - 2
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 godz.
o charakterze praktycznym: 60 godz. (2 ECTS)
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki Metody dydaktyczne – prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach Punkty ECTS:2 |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki Metody dydaktyczne – prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach Punkty ECTS:2 |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki Metody dydaktyczne – prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, dyskusja, praca w grupach Punkty ECTS:2 |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
1. ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (KA6_WG2);
2. ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody (KA6_WK5);
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
3. posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań (KA6_UW5);
4. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań (KA6_UO1);
5. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (KA6_KO4);
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
6. jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (KA6_KR2).
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
wykład zaliczenie na ocenę, pisemne; pytania problemowe;
ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie: aktywność podczas ćwiczeń; wykonanie zadań przedmiotowych;
51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej.
50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Bereźnicki F., Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010.
Krajewska A., Badania ilościowe w pedagogice – podstawowe właściwości i koncepcja badań, (w:) A. Krajewska (red.) Przemiany w kształceniu pedagogów, Olecko 2010.
Krajewska A., Statystyka dla pedagogów: wybrane zagadnienia. Trans Humana, Białystok 2001.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Warszawa 1999.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Warszawa 2000.
Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk, 2006.
Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków 2018.
Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, „Żak” Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004.
Cohen L., Manion L., Research Methods in Education, London-New York, Routledge, 1996.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2022:
- |
W cyklu 2023:
- |
W cyklu 2024:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: