Metodologia badań społecznych 380-RS2-1MBS
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: studia drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, M_3 (Moduł metodologiczny)
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/ semestr: I rok, sem. I
Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów):
podstawy pedagogiki, teoria wychowania, dydaktyka ogólna, socjologia wychowania, pedagogika społeczna
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji:
1.Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach.
2.Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu.
3.Znajomość metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach społecznych.
4.Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki społecznej, która poddawana jest badaniom.
Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, problemowe, konsultacje
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 10 godz.
Czytanie zaleconej literatury: 8 godz.
Przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.
Udział w konsultacjach: 2 godz.
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 12 godz.
o charakterze praktycznym: 30 godz. (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/studentka
• ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (KA7_WG2);
• ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) (KA7_WG4);
• ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej (KA7_WK8);
• posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań,
wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (KA7_UO1);
• potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych (KA7_UO3);
• jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej(KA7_KO1);
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu:
kolokwium pisemne, pytania wymagające otwartej wypowiedzi, wyjaśnienia, porównania, podawania trafnych przykładów;
minimum 51% punktów wymagane dla oceny dostatecznej;
50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
• Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004, PWN.
• Blaikie N., Designing Social Research, Cambridge 2009, Polity Press.
• Galewicz W. (red.), Etyczne i prawne granice badań naukowych, Kraków 2009, Universitas.
• Kubinowski D., Nowak M. (red.) Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Impuls, Kraków, 2006.
• Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 2009, PWN.
• Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Impuls, Kraków 2018.
• Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006, GWP.
• Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010, GWP.
Literatura uzupełniająca:
• Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Szmidt K. (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Impuls, Kraków 2010.
• Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Literatura uzupełniająca:
Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Szmidt K. (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, Impuls, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: