Druga pracownia fizyczna II 390-FS2-2DPF2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne
Moduł: Fizyka doświadczalna
Rok studiów / semestr: 1 rok, 2 stopień / 2,3 semestr
Wymagania wstępne: ukończone studia I stopnia z fizyki
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: laboratorium - 90 godz.
Metody dydaktyczne: zajęcia praktyczne, doświadczenie, konsultacje, praca samodzielna studenta w domu
Punkty ECTS: 15
Bilans nakładu pracy studenta: udział w laboratorium (90 godz.), udział w konsultacjach (30 godz.), praca własna w domu (60 godz.), przygotowywanie do zajęć (30 godz.)
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 4.2 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 10.8 ECTS
Program zajęć (przykłady doświadczeń do wyboru przez prowadzącego):
1. Badanie termoogniwa półprzewodnikowego
2. Badanie efektu Joula-Thomsona
3. Badanie modułu Peltiera
4. Badanie charakterystyki ogniw słonecznych
5. Wyznaczanie molowego ciepła parowania
6. Badanie własności silnika Stirlinga
7. Badanie pojemności cieplnej metali
8. Badanie termicznego równania stanu i punktu krytycznego SF6
9. Badanie prawa promieniowania Stefana-Boltzmanna
10. Badanie zjawiska Zeemana
11. Badanie zjawiska Faradaya
12. Badanie efektu Halla
13. Badanie efektu Mössbauera
14. Badanie dyfrakcji promieniowania X
15. Badanie zaworów spinowych
16. Optyka światła spolaryzowanego
17. Badanie rozpraszania Rutherforda
18. Badanie dyfrakcji elektronów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Elektryczność i magnetyzm
Mechanika
Narzędzia komputerowe
Optyka i fale
Rachunek niepewności pomiarowych
Termodynamika
Wstęp do fizyki
Wstęp do matematyki
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
K_W02 - rozumie rolę modelu ilościowego i abstrakcyjnego opisu obiektu fizycznego oraz zjawiska fizycznego w zakresie nauk fizycznych,
K_W03 - uzyskuje świadomość wagi eksperymentu jako sposobu weryfikacji koncepcji teoretycznych oraz świadomość niepewności eksperymentalnych
K_W05 - zna ograniczenia stosowalności wybranych teorii fizycznych, modeli obiektów fizycznych i opisu zjawisk fizycznych
K_W09 - zna sposoby eksperymentalnej weryfikacji praw i koncepcji fizycznych, zna budowę oraz zasady działania aparatury pomiarowej do wybranych doświadczeń z zakresu mechaniki
K_W11 - zna sposoby eksperymentalnej weryfikacji praw i koncepcji fizycznych, zna budowę oraz zasady działania aparatury pomiarowej do wybranych doświadczeń z zakresu elektryczności i magnetyzmu
K_W13 - zna budowę oraz zasady działania aparatury pomiarowej do wybranych doświadczeń z zakresu termodynamiki
K_W15 - zna sposoby eksperymentalnej weryfikacji praw i koncepcji fizycznych, zna budowę oraz zasady działania aparatury pomiarowej do wybranych doświadczeń z zakresu optyki i fizyki elektromagnetycznych zjawisk falowych
K_W17 - zna sposoby eksperymentalnej weryfikacji praw i koncepcji fizycznych, zna budowę oraz zasady działania aparatury pomiarowej do wybranych doświadczeń z zakresu fizyki mikroświata
K_U07 - umie planować i wykonywać proste doświadczenia z zakresu mechaniki, krytycznie analizować ich wyniki oraz je prezentować
K_U09 - umie planować i wykonywać proste doświadczenia z zakresu elektryczności i magnetyzmu, krytycznie analizować ich wyniki oraz je prezentować
K_U11 - umie planować i wykonywać proste doświadczenia z zakresu termodynamiki, krytycznie analizować ich wyniki oraz je prezentować
K_U13 - umie planować i wykonywać proste doświadczenia z zakresu optyki i fizyki zjawisk falowych, krytycznie analizować ich wyniki oraz je prezentować
K_U15 - umie wykonywać wybrane doświadczenia z zakresu fizyki mikroświata, krytycznie analizować ich wyniki oraz je prezentować
K_K02 - potrafi pracować w zespole przyjmując w nim różne role, w tym w szczególności rolę kierowniczą lub koordynatora eksperymentu, potrafi przyjąć odpowiedzialność za realizowane zadanie zespołowe; jest gotów do pogłębiania umiejętności pracy w zespole laboratoryjnym
K_K03 - rozumie znaczenie własności i uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób
Kryteria oceniania
Student otrzymuje punkty za przygotowanie się do wykonania doświadczenia oraz sprawozdanie z wykonanego doświadczenia. Przygotowanie do doświadczenia może być sprawdzane w sposób pisemny lub ustny. W sprawozdaniu oceniane są takie elementy jak: poprawność opisu, zrozumienie badanego zjawiska, opracowanie danych i niepewności pomiarowych, wnioski. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie przynajmniej 50% wszystkich możliwych punktów.
Literatura
Literatura ogólna (dot. pomiarów, analizy danych i niepewności):
[1] A.Zięba, Analiza danych w naukach ścisłych i technice, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
[2] 5. S. Brandt, Analiza danych, PWN, Warszawa 1998.
[3] GUM: Guide to the Expression of Uncertainty in Measurement (2008), dokument w pliku PDF.
Literatura szczególna (dotycząca zjawisk fizycznych w wykonywanym doświadczeniu):
[4] instrukcje do wykonywanych doświadczeń (dostępne na pracowni)
[5] literatura niezbędnej do zapoznania się przed wykonaniem doświadczenia dostępny jest przy opisie każdego z doświadczeń (instrukcji) na pracowni fizycznej
Uwagi
W cyklu 2022:
- |
W cyklu 2023:
- |
W cyklu 2024:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: