Twórcza resocjalizacja w środowisku otwartym 380-ZKS2-2HDO
Profil studiów Ogólnoakademicki
Forma studiów Stacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, pedagogika
Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – obowiązkowy
Rok studiów/semestr II rok,II stopień/sem. IV
Wymagania wstępne: pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika społeczna, socjologia ogólna, patologie społeczne, psychologia ogólna, diagnoza dziecka i rodziny.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:15 godz. wykładu, 30 godz. ćwiczeń
Metody nauczania: wykład, dyskusje, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, wykład problemowy, prezentacja multimedialna,
Formy zaliczenia przedmiotu: test, zaliczenie na ocenę, egzamin.
Punkty ECTS: 6 punktów ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz.
Przygotowanie do egzaminu 35 godz.
Razem: 65 godzin
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach 15 godz.
Udział w ćwiczeniach 30 godz.
Konsultacje 40 godz.
Razem: 85 godzin
Wskaźniki ilościowe:
Samodzielna praca studenta: 65 GODZIN =2.6 ECTS
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: 85 GODZIN= 3.4 ECTS
Twórcza resocjalizacja w środowisku otwartym to kreatywna działalność resocjalizacyjna, realizowana w przestrzeni wolnościowej, z wykorzystaniem różnorodnych metod kulturo-technicznych i metod wspomagających rozwój społeczny i osobowy.
Głównym celem praktycznych zabiegów twórczej resocjalizacji jest wywołanie w podopiecznym, nieprzystosowanym społecznie, pożądanych zmian w obszarze jego funkcjonowania, zmian tożsamości, poprzez wychowawcze stymulowanie jego rozwoju, procesów poznawczych i twórczych, a przede wszystkim wyposażenie go w nowe kompetencje (emocjonalno - społeczne) i rozwijanie w nim jego zasobów i potencjałów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Patologie społeczne
Pedagogika resocjalizacyjna
Pedagogika społeczna
Psychologia ogólna
Socjologia ogólna
Założenia (lista przedmiotów)
Patologie społeczne
Pedagogika resocjalizacyjna
Pedagogika społeczna
Psychologia ogólna
Socjologia ogólna
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
KA7_WG1
zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym
KA7_WG3
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
KA7_WG5
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę
KA7_WK5
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
KA7_UW2
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny.
Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja.
Ćwiczenia:
Metody dydaktyczne: praca indywidualna, grupowa, burza mózgów, dyskusja, metoda projektowa, analiza przypadków, scenki dramowe, itd.
Kryteria oceniania:aktywny udział w zajęciach, przygotowanie projektu.
Literatura
Konopczyński M.i, Metody twórczej resocjalizacji. W stronę działań kreujących, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014
Konopczyński M., Kryzys resocjalizacji czy(li) Sukces działań pozornych: refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej,
Pedagogium, 2013.
Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007
Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, PWN Warszawa 2008.
Arciszewska-Binnebesel A., Arteterapia, szczęśliwy świat tworzenia, Bea-Bleja, Toruń 2003
I Pospiszyl, M. Konopczyński, Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Pedagogium, Warszawa 2007.
Urban. B., Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku otwartym. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
Gawęcka M., Resocjalizacja w środowisku otwartym. Koincydencja probacji i pracy socjalnej, Probacja 3−4, 2009
Bałandynowicz A., Resocjalizacja wobec skazanych w warunkach kurateli sądowej [w:] Z. Bartkowicz, A. Węgliński (red),Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie -Skłodowskiej, Lublin 2008.
Bielecka E. (red.):, Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa 2005.
Michel M., Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: